Jeg våger et par spørgsmål...
Det har i mange år været god fysisk latin at elektromotorer er mere effektive til at levere varen - mht. moment og effektivitet. - Ligeledes er det god latin at vide at mekanik generelt set er noget lort.
Nå men DSB vælger i samarbejde med den daværenrende S-regering at satse på et firma som intet ved om dieselmotorer i tog, dertilhørende gearkasser (og mere mekanik),- fra et firma som allerede dengang var kendt som værende både "no show and no go"
Men hvorfor vælger et mikroland som DK noget så tåbeligt som diesel-mekaniske tog?
Hvorfor vælger man noget så tåbeligt som et tog, hvori man ikke har gennemgang?
Hvorfor vælger man et firma som intet ved om diesel-tog som leverandør?... og hvor katten kommer den tåbelighed med dieseltog igrunden fra - modsat EL-tog eller i det mindste diesel-elektriske tog fra?
Hvorfor ikke bare vælge lige ud af posen og se på hvad vores storebror mod syd kan og gør?
Blev DSB bestukket til at sige eller mene tåbeligheder? Eller sad den daværende S-regering advarsler overhøringt? Blev de kompetente mennesker i DSB presset til at holde kæft? - Eller var det den gamle fortælling om at danskerne skal foretrækkke "velfærd" og se totalt bort fra hvad der er smart?