Hvad skal e-bøger koste?

Forlag prissætter e-bøger ud fra prisen på p-bøger, men det er næppe den rigtige model

Ikke angivet Ikke angivet,

18/05/2010

Forlag prissætter e-bøger ud fra prisen på p-bøger, men det er næppe den rigtige model. Måske skal prisen på e-bøger være langt mere fleksibel og stige og falde i takt med efterspørgslen. Gyldendal vil i de kommende måneder udgive 2000 e-bøger og har fastsat prisen til 80 procent af prisen på p-bøger.

Rabatten på 20 procent svarer nogenlunde til produktionsomkostningerne for en p-bog – altså papir og tryk, og Gyldendal har uden tvivl fastsat prisen på baggrund af prisen på p-bøger.

Der er dog tale om to helt forskellige produkter – faktisk er en e-bog slet ikke et produkt. At købe en e-bog svarer til at købe software. Man køber ikke bogen som sin egendom, som man kan råde frit over. Man køber en licens til at læse bogen. Man ejer ikke en e-bog på samme måde, som man ejer en p-bog. Man kan ikke låne den ud, man kan ikke sælge den eller forære den væk. Den er låst af DRM og dermed bundet til en e-læser eller en ID. Man kan tilmed risikere, at sælgeren sletter bogen, som Amazon til stort postyr gjorde med en udgave af George Orwells roman 1984.

Gyldendal forsøger – som stort set alle forlag – at sælge e-bøger, som om de er produkter, og det er nok dumt. De benytter den forretningsmodel, de kender, selvom der er tale om noget helt andet.

...

Det giver måske mening for p-bøger men ikke nødvendivis for e-bøger. Det kan sagtens vise sig, at andre modeller er bedre. Et par eksempler:

Måske skal e-bogen prissættes omvendt. Den er billig i begyndelsen og stiger i pris, hvis den bliver populær, og prisen vil så stige og falde med efterspørgslen;

På Amazon er mange udgivere begyndt at forære nogle e-bøger væk i håb om, at læserne bliver glade for forfatteren og vil have mere – som så koster penge: With Kindle, the Best Sellers Don’t Need to Sell;

Desuden kan nogle e-bøger have potentielt langt større værdi end den tilsvarende p-bog, hvis forfatteren eller forlaget kan opbygge et netværk omkring bogen: Fremtidens bog har indbygget læserklub. ...

Se mere hos dSeneste