Henrik Dahl: 71 og skindød

Sociologen, Henrik Dahl, debatterede i aftenens sene Deadline-udsendelse med 3F's kommunikationschef, Palle Smed, om de storstilede annoncekampagne...

_slettet_bruger_530 Ikke angivet,

09/01/2011

Sociologen, Henrik Dahl, debatterede i aftenens sene Deadline-udsendelse med 3F's kommunikationschef, Palle Smed, om de storstilede annoncekampagner, vi i øjeblikket ser fra LO og 3F. Det skete på baggrund af en kritisk klumme på kommunikationsforum.dk, hvor Henrik Dahl tager livtag med den forestilling om 71-årige, der udstilles i annoncerne.

"Nu har jeg ganske vist levet et beskyttet liv som symbolanalytiker," skriver Henrik Dahl blandt andet og fortsætter: "Alligevel vil jeg tillade mig at sige: Gider I ikke godt, LO, lade være med automatisk at gøre folk, der bliver ældre, til ofre? Gider I ikke godt lade være med at sige, at når man kommer omkring de halvfjerds, er det helt automatisk sådan, at man er træt og hjælpeløs og magtesløs? Gider I ikke godt spille en positiv rolle, når det gælder om at udvikle billeder af livets sidste tredjedel, i stedet for den negative, I spiller med jeres annonce?"

Det er jo helt rigtigt set. Vi har ingen chance for at vide, hvilken generel helbredstilstand en 71-årig vil være i, når vi snakker 10, 20 og 30 år frem i tiden. Selvfølgelig er der brug for "en samtale om, hvordan man arbejder, når man kommer over de 60 eller 65", men det vigtige er, at vi er villige til at tage denne diskussion fordomsfrit.