Helsingør Teater arrangerer over de næste 3 år projektet Hjemstavn.com, som blev lanceret under overskriften "Helsingørs borgere skal se sig selv i spejlet." Projektets formål er at "sætte fokus på hjemstavnsbegrebet i en globaliseret verden."
Hjemstavn.com er en guldgrube af inspiration for bloggere med en forkærlighed for non sequiturs og what the fuck!?!-øjeblikke.
Helsingørs borgere skal se sig selv i spejlet
Hvad er det så at de kære kunstnere vil male på det lærrede, som de insisterer på er et spejl?
På Hjemstavns velkomst-side får man følgende fordømmende tekst smidt op i hovedet:
Nordsjælland går for at være et af de rigeste områder i Danmark. Alligevel kan der være langt mellem dørmåtter med VELKOMMEN skrevet henover, mens skilte med PRIVAT og HUNDEN BIDER synes hyppigere og hyppigere. På tv og internet er vi i kontakt med hele verden.
Denne tekst sidestilles med en illustration, som nemt kunne blive en nyklassiker indenfor genren what the fuck!?!:
Billedet kan ses i det oprindelige blogindlæg
Fordømmelsen fortsætter... Det plejer fordømmelse jo at gøre
Arrangørene maler i denne pressemeddelelse videre på deres "det er et spejl"-maleri:
”Projektet har en ambition om at vise, at kulturel mangfoldighed er en styrke i et lokalsamfund. Der skal således pirkes i nogle indgroede fordomme, løftes nogle øjenbryn og leveres nogle øjenåbnere i denne nordøstligste del af Danmark,” siger Jens Frimann Hansen.
Så ikke alene er vi indelukkede og afvisende i Helsingør, vi er søreme også fordomsfulde og blinde.
Vælg en klassekammerat som skal være a-hva'-for-en-fisk???
Hjemstavn ville ikke være et progressivt projekt, hvis ikke det pegede på en vej væk fra denne misære af fordomsfuldhed, indelukkethed og afvisning. Derfor har Hjemstavn heldigvis lavet et undervisningsmateriale, hvor elever fra 7. til 10. klasse bl.a. kan arbejde med følgende øvelse:
Se videoen til "I Danmark er jeg født" med Isam B. fra Outlandish. Vælg en klassekammerat som ”skal være Isam B.”. Resten af klassen interviewer ”Isam B” om hvorfor han har valgt at fortolke H.C. Andersens fædrelandssang.
Så vi bliver altså mindre fordomsfulde, hvis bare vi projicerer vores egne tanker over på en indvandrer? Yup; that will work...
Er Helsingør en fæstning ude af trit med tiden eller et værn mod vores egen tid?
Jeg ved ikke engang, hvad der er forskellen mellem de to udsagn på hver sin side af "eller", men det er de to muligheder, som den Hjemstavn-understøttede forestilling Status H arbejder med.
Rolf Heim stiller i forestillingen Status H spørgsmålet: Er Helsingør en fæstning ude af trit med tiden eller et værn mod vores egen tid, akkumuleret i århundreders historie?
Tillad mig at citere ordret fra Hjemstavns præsentation af forestillingen:
Status H er et øjebliksbillede af Helsingør lige nu. Hvad rører sig i helsingoranernes bevidsthed, tanker og sjæl?
...
I Status H har kunstnerne også mødt det mere apokryfe Helsingør – hvad nedenstående frie oversættelse af Kronborgvalsen til arabisk er et eksempel på.
Der er dejligst ved Kronborg når solen går ned,
når den hvisker godnat til hver blomst i hvert bed,
og snart tænder de lysene i Helsingborg,
som tusinde stjerner de står.
Disse smukke ord rummer også oversætteren Mohammed Al-Hashimis fortælling.
هل كدحت طوال اليوم …. ومر الوقت عليك ببطىء شديد…!!!!
اذن … انهض واخرج الى الطبيعة واصغ لأغنيتي .
سأريك المكان حيث الصيف المشمس كما سيبدو لك وكما أرى … وستدندن هذه الكلمات :
كم هي جميلة كرون بورغ عند الغروب …
وفي كل دعوة ستهمس كرون بورغ لكل زهرة : طاب مساؤك
انظر … ك آلاف النجوم في السماء
ستضيء الأنوار قريباً في هيلسينبورغ
سنغادر الساحل عند توهج البدر … وسأهمس لك :
ها أنت في أحضاني …. أيها العزيز
ارحل الى الجنوب … ارحل الى الشمال
وستعرف ان ساحل كرون بورغ في وطنك … هو الأجمل
*****
En teater-forestilling, som bruger halvdelen af sin introduktion på en arabisk gengivelse af Kronborgvalsen er selvfølgelig ikke nok til at give helsingoranerne den rigtige bevidsthed.
Der bliver pirket til fordommene...
Hjemstavn var også medarrangør af Arabian Noon - Helsingør, som var finansieret af Sheikh Sultan bin Mohammed Al-Qasimi III:
Toldkammeret i Helsingør forvandles til et stykke arabica med mellemøstlige danse af arabere i Helsingør, liwa-musik fra Sharja og meget, meget mere. [Fedt billede her]
...og hvis en arabisk kulturaften sponsoreret af en brutal islamisk diktator med en sharia-fetish ikke er tilstrækkeligt til at "pirke i nogle indgroede fordomme og løfte nogle øjenbryn", så ved jeg snart ikke hvad der skal til.
Konklusion: Hjemstavn skal se sig selv i spejlet
Et billede af helsingoranerne som et indelukket, snæversynet, afvisende og fordomsfuldt folkefærd med akut behov for at få deres øjne åbnet af selverklærede kunstnere, er ikke et spejlbillede.
Det billede af helsingoranerne, og det billedes pegen på nødvendigheden af kunstnerisk intervention, er et maleri. Det er et maleri malet af mennesker, som er så arrogante at de bilder sig selv ind at de er ydmyge:
En væsentlig drivkraft i de kunstneriske projekter er involvering – det vil sige at de lokale også selv kommer til at spille en rolle i forsøget på at definere og nytænke fremtidens lokalsamfund – kunstnerisk, æstetisk, kulturelt, arkitektonisk, erhvervsmæssigt osv.
WOW... Får vi lokale virkeligt lov til at "spille en rolle", når kunstnerne definerer og nytænker fremtidens lokalsamfund – kunstnerisk, æstetisk, kulturelt, arkitektonisk og erhvervsmæssigt? Vi er vel nok heldige...
Hvis du er involveret i Hjemstavn, så prøv lige at læse det sidste citat én gang til.
Det citat er ikke et maleri. Det citat er et spejl jeg holder op mod Hjemstavn.
Hjemstavn.com er en guldgrube af inspiration for bloggere med en forkærlighed for non sequiturs og what the fuck!?!-øjeblikke.
Helsingørs borgere skal se sig selv i spejlet
Hvad er det så at de kære kunstnere vil male på det lærrede, som de insisterer på er et spejl?
På Hjemstavns velkomst-side får man følgende fordømmende tekst smidt op i hovedet:
Nordsjælland går for at være et af de rigeste områder i Danmark. Alligevel kan der være langt mellem dørmåtter med VELKOMMEN skrevet henover, mens skilte med PRIVAT og HUNDEN BIDER synes hyppigere og hyppigere. På tv og internet er vi i kontakt med hele verden.
Denne tekst sidestilles med en illustration, som nemt kunne blive en nyklassiker indenfor genren what the fuck!?!:
Billedet kan ses i det oprindelige blogindlæg
Fordømmelsen fortsætter... Det plejer fordømmelse jo at gøre
Arrangørene maler i denne pressemeddelelse videre på deres "det er et spejl"-maleri:
”Projektet har en ambition om at vise, at kulturel mangfoldighed er en styrke i et lokalsamfund. Der skal således pirkes i nogle indgroede fordomme, løftes nogle øjenbryn og leveres nogle øjenåbnere i denne nordøstligste del af Danmark,” siger Jens Frimann Hansen.
Så ikke alene er vi indelukkede og afvisende i Helsingør, vi er søreme også fordomsfulde og blinde.
Vælg en klassekammerat som skal være a-hva'-for-en-fisk???
Hjemstavn ville ikke være et progressivt projekt, hvis ikke det pegede på en vej væk fra denne misære af fordomsfuldhed, indelukkethed og afvisning. Derfor har Hjemstavn heldigvis lavet et undervisningsmateriale, hvor elever fra 7. til 10. klasse bl.a. kan arbejde med følgende øvelse:
Se videoen til "I Danmark er jeg født" med Isam B. fra Outlandish. Vælg en klassekammerat som ”skal være Isam B.”. Resten af klassen interviewer ”Isam B” om hvorfor han har valgt at fortolke H.C. Andersens fædrelandssang.
Så vi bliver altså mindre fordomsfulde, hvis bare vi projicerer vores egne tanker over på en indvandrer? Yup; that will work...
Er Helsingør en fæstning ude af trit med tiden eller et værn mod vores egen tid?
Jeg ved ikke engang, hvad der er forskellen mellem de to udsagn på hver sin side af "eller", men det er de to muligheder, som den Hjemstavn-understøttede forestilling Status H arbejder med.
Rolf Heim stiller i forestillingen Status H spørgsmålet: Er Helsingør en fæstning ude af trit med tiden eller et værn mod vores egen tid, akkumuleret i århundreders historie?
Tillad mig at citere ordret fra Hjemstavns præsentation af forestillingen:
Status H er et øjebliksbillede af Helsingør lige nu. Hvad rører sig i helsingoranernes bevidsthed, tanker og sjæl?
...
I Status H har kunstnerne også mødt det mere apokryfe Helsingør – hvad nedenstående frie oversættelse af Kronborgvalsen til arabisk er et eksempel på.
Der er dejligst ved Kronborg når solen går ned,
når den hvisker godnat til hver blomst i hvert bed,
og snart tænder de lysene i Helsingborg,
som tusinde stjerner de står.
Disse smukke ord rummer også oversætteren Mohammed Al-Hashimis fortælling.
هل كدحت طوال اليوم …. ومر الوقت عليك ببطىء شديد…!!!!
اذن … انهض واخرج الى الطبيعة واصغ لأغنيتي .
سأريك المكان حيث الصيف المشمس كما سيبدو لك وكما أرى … وستدندن هذه الكلمات :
كم هي جميلة كرون بورغ عند الغروب …
وفي كل دعوة ستهمس كرون بورغ لكل زهرة : طاب مساؤك
انظر … ك آلاف النجوم في السماء
ستضيء الأنوار قريباً في هيلسينبورغ
سنغادر الساحل عند توهج البدر … وسأهمس لك :
ها أنت في أحضاني …. أيها العزيز
ارحل الى الجنوب … ارحل الى الشمال
وستعرف ان ساحل كرون بورغ في وطنك … هو الأجمل
*****
En teater-forestilling, som bruger halvdelen af sin introduktion på en arabisk gengivelse af Kronborgvalsen er selvfølgelig ikke nok til at give helsingoranerne den rigtige bevidsthed.
Der bliver pirket til fordommene...
Hjemstavn var også medarrangør af Arabian Noon - Helsingør, som var finansieret af Sheikh Sultan bin Mohammed Al-Qasimi III:
Toldkammeret i Helsingør forvandles til et stykke arabica med mellemøstlige danse af arabere i Helsingør, liwa-musik fra Sharja og meget, meget mere. [Fedt billede her]
...og hvis en arabisk kulturaften sponsoreret af en brutal islamisk diktator med en sharia-fetish ikke er tilstrækkeligt til at "pirke i nogle indgroede fordomme og løfte nogle øjenbryn", så ved jeg snart ikke hvad der skal til.
Konklusion: Hjemstavn skal se sig selv i spejlet
Et billede af helsingoranerne som et indelukket, snæversynet, afvisende og fordomsfuldt folkefærd med akut behov for at få deres øjne åbnet af selverklærede kunstnere, er ikke et spejlbillede.
Det billede af helsingoranerne, og det billedes pegen på nødvendigheden af kunstnerisk intervention, er et maleri. Det er et maleri malet af mennesker, som er så arrogante at de bilder sig selv ind at de er ydmyge:
En væsentlig drivkraft i de kunstneriske projekter er involvering – det vil sige at de lokale også selv kommer til at spille en rolle i forsøget på at definere og nytænke fremtidens lokalsamfund – kunstnerisk, æstetisk, kulturelt, arkitektonisk, erhvervsmæssigt osv.
WOW... Får vi lokale virkeligt lov til at "spille en rolle", når kunstnerne definerer og nytænker fremtidens lokalsamfund – kunstnerisk, æstetisk, kulturelt, arkitektonisk og erhvervsmæssigt? Vi er vel nok heldige...
Hvis du er involveret i Hjemstavn, så prøv lige at læse det sidste citat én gang til.
Det citat er ikke et maleri. Det citat er et spejl jeg holder op mod Hjemstavn.