Den socialdemokratiske overborgmester i hovedstaden melder sig klar til at købe sig til mere medbestemmelse i Københavns Lufthavne A/S. Det skriver Børsen.
Årsagen til, at Frank Jensen gerne vil have mere magt i lufthavnen, skal bl.a. ses i lyset af lufthavnens betydning for hovedstaden. En undersøgelse fra interesseorganisationen Copenhagen Capacity viser eksempelvis, at ti langdistanceruter fra lufthavnen skaber værdier for omtrent halvanden milliard i hovedstadsregionen.
Okay, så nu er Københavns Kommune lige pludselig eksperter i at drive en lufthavn? Vi taler om kommunen hvor økonomien har været fuldstændig ude af kontrol på snart sagt alle områder: Million overskridelser på social- og sundhedsområdet, økonomisk rod i miljø- og teknikforvaltningen og samtidig kommunen der konsekvent regner forkert, når de hjælpeløst forsøger at planlægge hvor mange daginstitutionspladser der er behov for, med store personlige konsekvenser for københavnske
børnefamilier.
De skulle pludselig have forstand på at drive en rigtig virksomhed?
Problemet for disse planøkonomer er, at de som altid får byttet om på årsag og effekt, og derfor er dømt til at fejle. De lider af samme mentale fejlslutning som primitive stammer der hylder en Cargo Cult.
Tankegangen er: Store metropoler har flotte lufthavne med mange interkontinentale flyruter. Derfor, hvis vi laver en meget flot lufthavn med rigtig mange flyruter, så bliver vi en stor metropol.
Hvordan disse mange fly til alverdens steder skal fyldes op med mennesker, og hvorfor i alverden de skulle ønske at komme til København, tænker man ikke så meget over.
Men sammenhængen er jo lige den modsatte: Hvis man fokuserede på at gøre Danmark og København til et interessant sted at rejse til og investere i, så skal alle de fine flyruter nok komme helt af sig selv.
København Kommune kunne jo starte med at få styr på deres egen kerneydelse, og sikre at byen ikke bogstaveligt talt falder sammen om borgerne. Staten kunne sikre at det er attraktivt at investere, bo og rejse i Danmark gennem lavere skatter på iværksættere, arbejde, fødevarer, moms og så videre. Når vi har verdens højeste skattetryk der kun er stigende, så er det jo ikke nogen overraskelse at flere og flere investeringer og ferierejser går uden om Danmark.
Hvis København Kommune køber lufthavnen, kan vi med garanti se frem til en uendelig række af skuffelser, hvor Frank Jensen simpelthen ikke forstår hvorfor der ikke kommer den ønskede effekt ud af massiv understøttelse af interkontinentale ruter. Hvilket ikke vil føre til at overveje om logikken holder, men tværtimod krav om endnu mere massiv understøttelse af lufthavnen. Et uendeligt morads som vi kender det fra SAS.
Men til gengæld får Frank Jensen en fin bestyrelsespost, og det er i jo i sidste ende det vigtigste.