På et marked kan (for-)brugerne benytte deres magt som forbrugere til at boycotte udbydere, hvis produkter, de ikke bryder sig om, eller hvis adfærd de finder uetisk.
Når en given adfærd får negative økonomiske konsekvenser for producenten, så vil den rationelle producent ændre adfærd, og forbrugernes reaktion har på den måde en markedsdisciplinerende effekt.
Sådan fungerer markeder, når de er bedst.
Det kan tage mange år at rette op på et dårligt image og skabe troværdighed. Mange år hvor der skal leveres et bedre produkt eller ydes en bedre service, før kunderne strømmer til igen.
På et frit marked er det ikke forbudt at levere en dårlig service eller sælge dårlige produkter, men når markedet fungerer bedst, vil kunderne reagere og virke markedsdisciplinerende. Det er så op til producenten at forsøge at genoprette sit ramponerede image. Hvis han evner det.
Markedsdisciplinen har også potentiale til at virke på 180grader. Hvis du som læser nogensinde besøger "boblerne", så kan man næsten ikke undgå at se, at der er en person, hvis indlæg stort set altid stemmes ned til minus 10 eller derunder. Det skyldes, at pågældende person efterhånden et utal af gangen har kastet sig ud i frådende personangreb og hadske kommentarer, så rigtig mange brugere spontant og uden koordination stemmer hans indlæg ned, uanset hvad de handler om, som en slags "straf" for de mange tilfælde, hvor pågældende person har opført sig på en måde, som mange andre blogredaktører ville ekskludere skribenter for. Vi kan så kun håbe på, at brugerreaktionen får en markedsdisciplinerende virkning, og den pågældende enten forlader sitet eller begynder at opføre sig ordentligt.