Danmark har verden højeste registreringsafgift. Det bør der gøres noget ved. Det koster både velstand og ja også liv og lemmer. Bilerne i "Det Danmark du kender" er små, gamle og relativt usikre, når vi sammenligner med andre lande.
Hvor man i Sverige kan købe en Golf fra 142.000 kroner, starter priserne ved 210.000 kroner i Danmark. Det er endda modeller, såkaldt danskermodeller, man slet ikke sælger i nabolandene, med langt mindre udstyr og ringere motor.
Det er vist kun i Danmark, at Folkevogn er et statussymbol. Både i Sverige og Tyskland er folkevogn netop det, en folkevogn. En bil for ganske almindelige mennesker.
Vi betaler astronomisk høje priser for vores biler. En bil til 415.000 kroner indeholder således reelt kun bil for ca. 136.000 kroner, resten er skatter og afgifter. Alligevel tjener staten forbavsende lidt.
Økonomer i Cepos har beregnet, at staten kun vil miste 6,8 mia. kroner om året ved en fuldstændig fjernelse af registreringsafgiften. Det svarer er under 0,6 procent af de samlede offentlige omkostninger.
Beregningerne er endda yderst konservative og Nettoomkostningen for staten vil derfor formentlig være en del mindre.
Når det ikke koster staten mere skyldes det selvfølgelig, at lavere bilpriser får forbrugerne til at ændre adfærd. Mange køber ikke blot samme bil, nu blot til en billigere pris, men køber nye og større, og dermed mere komfortable og ikke mindst sikre biler i stedet for at købe småt eller gamle brugte biler.
Skulle man være i tvivl er det blot at sammenligne de 10 mest solgte biler i Danmark og i Sverige. Den mest solgte bil i Danmark i 2013 var en Folkevogn Up! I Sverige var det en Volvo V70. Sidstnævnte koster i Danmark fra 542.000 kroner, mens den i Sverige kan erhverves fra 230.000 kroner.
Ud over at statens momsindtægter stiger, vil afskaffelse af registreringsafgifterne øge arbejdsudbud og dermed beskæftigelsen, hvilket igen fører til større skatteindtægter.
Ligeledes vil omkostningerne til behandling af trafikofre mindskes, fordi større og nyere biler er mere sikre end små og ældre biler.
Baggrunden for de absurde danske afgifter skal primært findes i problemerne med hndelsbalancen i 1970erne og 1980erne.Nok har vi problemer i Danmark, især med at skabe vækst, men handels- og betalingsbalancen er ikke en af vores problemer.
Med hensyn til de offentlige finanser har produktivitetskommissionen påpeget, at det ikke bør være noget problem at finde langt mere end 6,8 mia. kroner uden samtidigt at mindske serviceniveaet.
Lad os derfor få afskaffet registreringsafgiften hurtigst muligt. Det er godt for trafiksikkerheden. Det er godt for beskæftigelsen. Og det er godt for hårdtarbejdende familier, som får råd til en bil der passer deres behov, i stedet for at gå på kompromis på størrelse og sikkerhed.