Festlige, fornøjeligt, Facebook

Indlæg bragt på Damefrokosten

Inger Schroll-Fleischer,

21/11/2011

Indlæg bragt på Damefrokosten.com d. 21. november 2011.

Af Inger Schroll-Fleischer, fast blogger på Damefrokosten.com og kandidatstuderende i statskundskab.

 

Blogs, debatfora, Facebook, Twitter og man kunne blive ved. De såkaldte sociale netværk fylder mere og mere i deres rolle som talerør for Gud og hvermand. Damefrokosten.com lægger i dag øret til vandrøret og giver et indblik i, hvad nogle politikere pipper og kvidrer om i det virtuelle offentlige rum.

Som en aflægger af den offentlige debat, der foregår i TV og aviser med de barrierer, det nu engang indebærer, står Facebook stærkt. Siden giver enhver mulighed for at tale frit fra (skrumpe)leveren og fungerede under den seneste valgkamp som vigtigt kommunikationsredskab.

Politikere, kommercielle virksomheder, kendisser mv. har for længst forstået behovet for at manifestere budskabet, varen og egoet i en profil eller side på Facebook. Det gælder også for de to af Damefrokosten.com helt subjektivt udvalgte brugere: kirke- og ligestillingsminister Manu Sareen (R) og Pernille Vigsø Bagge (SF), som vi i det følgende går efter i sømmene.

Alsidige Sareen
Kirke- og ligestillingsministeren bruger sin Facebook-side til lidt af hvert. Her bliver både diskuteret mere gængse ligestillingsspørgsmål, linket til ministerens kronikker, indlæg og interviews og reklameret for ministerens børnebogsudgivelse og dens succes.

Det hele foregår i én pærevælling, hvor der også bliver plads til spontane skriftlige udbrud som ”Yes, yes, yes - Blues Brothers kl 23.00 på DR2 - gode gamle dage og en af de fedeste film fra 80érne - Dan Aykroyd og John Belushi og den lækreste musik. I like.” (11.11.11.).

Manu Sareen har tilsyneladende taget til sig, at ministre er folkets tjenere og finder således anledning til at minde os alle sammen om at tage de fornødne sikkerhedsmæssige skridt, nu hvor vinteren står for døren. Det sker med sætningen Og husk vinterdæk!!” (4.11.11).

 

Sareen er en stor dreng, der oven i købet er forfatter, men det er selvfølgelig ingen hindring for at lære nye ord. Således beriger ligestillingsministeren sine ”venner” med denne nyhed 31.10.11: Har lært et nyt ord i Politiken i dag: Klynkekusse!”. Nå da da.

Bagges banaliteter
Hvis Manu Sareens Facebook-opdateringer var en risengrød, er det umiddelbart svært at se, hvornår man har fundet mandlen. Derfor haster Damefrokosten.com videre på Facebook til endnu en af vores røde venner, der forstår at bruge Facebook på karrierefremmende vis; Pernille Vigsø Bagge.

Har man problemer med at huske Vigsø Bagge for noget politisk, forstår vi det til fulde. Vi kan måske hjælpe den glemsomme læser på vej med at sige, at Vigsø Bagge er SF’s gruppeformand. Posten snuppede hun for næsen af Steen Gade efter en Facebook-opdatering, der langede ud efter det dengang nybagte regeringsgrundlag og truede med udmeldelse af SF.
Der er da heller ikke det, som dette sociale medium ikke formår – venskaber dannes, par mødes og tillidsposter i regeringsbærende partier fordeles.

Gruppeformanden beriger sine læsere med finurlige indsigter som "har lige opdaget at summen af alle tal i 9-tabellen er 9. Denne nye matematiske indsigt må afgjort skyldes det faktum at SF netop har landet den første finanslov - indefra!" fra d. 21.11.11.

Det er Damefrokosten.com ubekendt, om Pernille Vigsø Bagge ejer sofistikeret sans for sarkastisk humor eller om her blot er tale om manglende selvrefleksion, men d. 21.11.11 får pressen denne omsang med på vejen:

"Nå nå. Nu må jeg så konstatere at "one-liners" er blevet for lange for landets aviser og deres kommentator-korps. Det sidste nye er "one-worders" om den indgåede finanslov, som åbenbart er enten rød, blå, grøn eller lilla. Hvor dumme tror I befolkningen er? Tror I virkelig, kære aviser og kommentatorer, at næste års finanslov kan koges ind til en farve? Prøv at bruge sproget aktivt til en smule saglighed. Bare et godt råd!".

Kære presse, lyt til Pernille - hun ved om nogen, hvordan man udtrykker sig, så man får sit budskab - og sin vilje - igennem.

Gruppeformanden sørger også for at sprede godt julenyt som f.eks. "Har fundet den perfekte julegave, og for første gang nogensinde er der i forbindelse med mine julegaveindkøb tale om rettidig omhu!".

Vi borgerlige forstår jo værdien af rettig omhu og glæder os således på Pernille Vigsø Bagges og julefredens vegne.

Overvejet Facebook-brug
I et speciale fra CBS fra 2009 om netop politikeres brug af Facebook konkluderer forfatterne: "De tænker over, hvad de skriver i deres statusopdateringer, hvilke sider af deres personlighed, de kommunikerer ud til ‟vennerne, om de differentierer sig i forhold til konkurrenterne, og de er målgruppebevidste." (Thrane & Christoffersen 2009: 115).

Facebook er altså ikke kun for sjov, men derimod et strategisk virkemiddel i brandingen af den enkelte politiker. Thrane & Christoffersen skriver ydermere: "Derudover anvender politikerne også Facebook til at vise mere personlige sider af sig selv og til at styrke den politiske figur. Derfor er Facebook et oplagt strategisk værktøj, hvorigennem politikerne kan brande og sælge sig selv som en attraktiv ‟vare og forsøge at adskille sig fra mængden." (Thrane & Christoffersen 2009: 116).

Men Facebook er jo ikke alt, og således får vore kære læsere ikke lov at slippe uden denne sidste salut fra Aase D. Madsen (DF), der i 1999 sagde "Og når jeg lægger mænd og kvinder sammen - det skal man være lidt forsigtig med, men på det her område tør jeg godt - så giver 39 pct. af mændene og 30 pct. af kvinderne befolkningen tilsammen, og det må være 69 pct. Tager jeg fejl?".
Aase D. Madsens salut blev ikke affyre fra Facebook, men fra Folketingets talerstol. Ak ja.

Specialet "Når politikere går online" af Thrane & Christoffersen kan hentes her.

Kilde: