Facebook udfordrer SMS i højtiderne

Traditionen tro sender danskerne millionvis af sms'er både juleaften og nytårsaften, viser teleselskabernes statistikker, men nu er Facebook komm...

Ikke angivet Ikke angivet,

31/12/2009

Traditionen tro sender danskerne millionvis af sms'er både juleaften og nytårsaften, viser teleselskabernes statistikker, men nu er Facebook kommet godt med ind i kampen. Danskerne går amok med mobiltelefonen i højtiderne og særligt den 24. december, hvor antallet af afsendte SMS-beskeder ligger på 1.200 beskeder i sekunder døgnet rundt svarende til 18,8 millioner sms-beskeder. År efter år er antallet af afsendte sms-beskeder juleaften vokset mellem 18-44% hos Telia og Sonofon. TDC og 3 har valgt ikke at offentligegøre deres trafiktal. Men den eksplosive udvikling i antallet af afsendte sms-beskeder bliver ikke ved med at fortsætte. Facebook udfordrer de traditionelle medier Danskerne har i den grad taget Facebook til sig i 2009. Mens det i 2008 stadig var et meget nyt socialt medie med begrænset brugerskare i Danmark, så har Facebook i 2009 tiltrukket godt og vel 2 millioner danskere (ca. 2.2 millioner profiler) uden at bruge én eneste krone på at markedsføre sig overfor danskerne. Det kan man vel godt kalde for en viral effekt? Det er derfor ikke overraskende, at Facebook i stigende grad bliver benyttet som kommunikationsmedie til hilsener og lykønskninger i højtiderne. Det er jo alt andet lige nemmere at benytte tastaturet end mobiltelefonen til at skrive sine hilsener og derefter at sende dem til alle sine kontaktpersoner, venner eller udvalgte venne-grupper på Facebook. Så slipper man sig også for at bekymre sig om, ens kontaktpersoner har skiftet mobiltelefonnummer i året der gik, eller om teleselskaberne har kapacitet nok i deres netværk til at kunne levere de mange beskeder. Mange vælger også at sende et billede af familien videre til deres Facebook-omgangskreds eller at uploade et nyt fotoalbum og videresende et link til det. Det er ganske nemt - og man slipper samtidig for at betale MMS-taksten. Det er selvfølgelig muligt, at sende et længere link via mobiltelefonen - men knap så praktisk. Facebook boomer i højtiderne Der foreligger ingen officielle statistikker fra Facebook, der kan sætte tal på udviklingen i disse dage. Men GoSocial.dk´s annoncekampagner på Facebook i pt. flere end 20 lande taler deres tydelige sprog og viser en eksplosiv stigning i antallet af annonce-visninger henover Julen 2009 med stigninger på over 100% på udvalgte dage. Det bliver interessant at følge udviklingen, når de officielle tal for sms-trafikken for Julen 2009 frigives om kort tid. Godt Nytår! Kilde: GoSocial.dk

Kilde: