Er farten en ubetinget dræber?

Tænk, hvis prisen for 1 liter brændstof pludselig steg fra den nuværende på ca

Ikke angivet Ikke angivet,

28/10/2014

Tænk, hvis prisen for 1 liter brændstof pludselig steg fra den nuværende på ca. 11 - 12 kr. til et sted mellem 45 – 55 kr. pr. liter.

Så ville der med garanti blive kørt langt færre kilometer på de danske veje. Og i forlængelse heraf ville antallet af såvel tilskadekomne som trafikdræbte styrtdykke.

Det var også det, der skete tilbage i efteråret 1973, hvor oliekrisen ramte Danmark fra den ene dag til den anden.

Da politikerne indførte hastighedsbegrænsninger i 1974, var det ikke for at redde menneskeliv på de danske veje, men for at spare på den dyre importerede olie, der kom til landet nu i mindre mængder.

Da oliekrisen løjede af igen, burde politikerne have indfriet deres løfte mht. at afskaffe hastighedsbegrænsningerne, men dette skete ikke under henvisning til, at antallet af såvel tilskadekomne som trafikdræbte var faldet markant. Ingen ”ansvarlig” politiker havde travlt med at holde det lavere antal tilskadekomne og trafikdræbte op mod det faktum, at der var kørt langt færre kilometer i perioden.

I dag er enhver ”ansvarlig” politiker urokkelig i troen på, at ”hastigheden dræber”, men er det virkelig sandt, at farten er den store og ubetingede trafikdræber?

Lad os bruge lidt tid i selskab med Rådet For Sikker Trafik (det tidligere Rådet for Større Trafiksikkerhed), hvor man bl.a. kan læse, at:

  • Hvis hastigheden falder med 10 %, falder antallet af dræbte med 40 %
  • Hvis hastigheden stiger med 10 %, stiger antallet af dræbte med 50 %
  • Kører man 90 km/t i stedet for 80 km/t, øger man risikoen for at havne i en dødsulykke med 60 %

Kilde: Sikkertrafik

 

Statisk dækker over mange ting

I en radioudsendelse fra 1986 kom chefredaktør fra bladet MOTORCYKLEN, Steen S. Jørgensen, med en ret så opsigtsvækkende konklusion (6 min. og 58 sekunder inde i udsendelsen) på baggrund af tal fra netop Rådet for Større Trafiksikkerhed: ”Hvis man sætter hastigheden permanent ned til 20 km/t i byerne, så bliver de trafikdræbte levende igen.”

Et besøg hos førstehjælp.dk bekræfter en anden påstand, som chefredaktør Steen S. Jørgensens kom med i radioudsendelsen. Den handlede om, at motorveje er de sikreste at færdes på. For her bliver det fastslået, at ”kun 10 % af alle dræbte og tilskadekomne stammer fra motorvejsulykker.”

Videre oplyses det, at: ” Landevejene er den type vej, hvor de mest alvorlige ulykker sker.

Hvert år sker der ca. 4.000 ulykker på landeveje, og de koster ca. 200 mennesker livet, og 2.500 bliver kvæstet.”

Mit bud på en løsning består i at vejbredden udvides ½ gang i hver side.

Der findes også andre bud på, hvad der bl.a. kan reducere antallet af trafikdræbte 

Her gør seniorforsker Tove Hels fra DTU opmærksom på, at ” hvis man fjerner halvdelen af de biler, der er over 10 år gamle, kunne man spare 10 procent af de dræbte.”

Kilde: Politiken 15. marts 2012

Offentlig transport på skinner suser derudad

Hvis det endelig er en ubetinget Christiansborgsandhed, at hastigheden er en ubetinget dræber, hvorfor tillader de ”ansvarlige” politikere så DSB at køre med hastigheder på op til 180 km/t?

Og hvorfor skal jernbanen (DSB) opgraderes til at kunne klare 300 km/t. fra år 2025, hvis farten dræber?

Kilde: Fagbladet Ingeniøren den 19. september 2013   

Er de ”ansvarlige” politikere da ude på at slå brugerne af offentlig trafik ihjel?

Det er de næppe, men der hvor togene kører, er der heller ingen:

  • modkørende.
  • der foretager (hasarderede) overhalinger.
  • bagvedkørende, der ikke holder nok afstand.
  • uopmærksomme medtrafikanter.
  • alkohol- og narkopåvirkede trafikanter.

og de der ønsker at krydse en jernbaneoverskæring har altid ubetinget vigepligt. Og de er altid advaret hvis ikke på ene så på den anden måde om, at toget kommer (eller kan komme).

Ud fra ovennævnte kendsgerninger tegner der sig allerede nu et tydeligt billede af, at der er mange andre forhold, der enten er direkte dræbende eller en medvirkende faktor, når trafikulykker sker med dødelig udgang.

Dette billede bliver bekræftet, hvis man besøger Vejdirektoratet på nettet.

Her oplyses det bl.a. om trafikale dødsulykker., at:

  • mindst 50 % skyldes uopmærksomhed og / eller manglende orientering.
  • 25 % skyldes alkohol og / eller adfærd og handlinger.
  • 25 % af de dræbte kørte uden sikkerhedssele.
  • hver 6. dødsulykke er en fodgængerulykke.
  • generelt sker de fleste dødsulykker på landet.
  • det er bilister i gamle biler, der mister livet (når disse kører stærkt).

Fartdræber-budskabet efterprøves i den virkelige verden i Tyskland og USA

En tur i tidsmaskinen har bragt en artikel fra den 17. januar 1979 frem i lyset igen.

Artiklen stammer fra Jyllands Posten, hvor Torben Krog bl.a. skrev følgende om hastighedsbegrænsninger kontra forhøjet ulykkesfrekvens:

Erfaringerne fra udlandet viser, at i mange tilfælde er antallet af ulykker steget betydeligt ved indførelse af hastighedsbegrænsning. I Tyskland forsøgte man først i 60´er at indføre 100 km´s begrænsning, men da antallet af alvorlige ulykker steg med 33 pct., opgav man det igen.

 

I USA viser undersøgelser f.eks. at der på en række veje med fri hastighed er færre ulykker pr. kørt kilometer end på andre med faste grænser, og på Pennsylvania Turnpike var ulykkesantallet højest under krigen da hastigheden på grund af benzin- og dækrationering var reduceret til 58 km/t. uagtet at grænsen ligger på næsten det dobbelte nu, er ulykkestallet faldet lige siden, - og til under en femtedel af, hvad det var dengang”.

Fri hastighed i dagtimerne på motorvejen i Montana, USA

I forbundsstaten Montana i USA ophævede myndighederne fartgrænsen på motorvejene i dagtimerne pr. 1. december 1995.

Her er et lille uddrag af, hvad man kunne læse i Jyllands Postens sektion for Motor & Trafik fra den 21. januar 1996:

”Otte automatiske fartmålere har vist, at gennemsnitsfarten for 85 pct. at bilisterne kun er øget med 3 km/t. fra 116 til 119 km/t”.

Og videre hedder det:”Der er sket 12 dødsulykker på motorvejen i december, men ingen af dem skyldtes ifølge politiet høj fart”.

Løgnens lovgivning til fordel for statskassen

Hvis endelig de ”ansvarlige” politikere ønskede at gøre noget for færdselssikkerheden, så er det i hvert fald at skyde gråspurve med kanoner at lade færdselspolitiet gå så voldsomt og konsekvent i flæsket på ”fartsynderne” under henvisning og i forhold til de opstillede punkter i afsnittet om den offentlige transport på skinner.

Når politikerne pisker politiet til at fange ”fartsyndere”, så er det fordi, at det er langt nemmere at fange disse og dokumentere (bl.a. via fartmålervognene ), at disse har forbrudt sig mod landets hastighedslovgivning, end det er at fange lige så mange bilister, der for eksempel foretager vanvittige overhalinger, og som ikke overholder deres vigepligt og holder den korrekte afstand til det foranværende køretøj.

Verdens mange racerbaner, hvor motorsport udøves med meget høje hastigheder og med få dødsfald / tilskadekomne, bekræfter ovennævnte til fulde.

Politikerne og deres farten-dræber-budskab og den lovgivning der hersker indenfor området er løgnens lovgivning, der stort set kun drejer sig om at kradse penge ind til den evigt slunkne statskasse.

Færdselssikkerheden ville nemlig blive højnet ganske betragteligt, hvis politikerne sænkede afgiften på biler og andre køretøjer markant og afskaffede pengebøderne for trafikforseelser (på nær én) og indførte et udvidet klippekortsystem.

Kilde: