Eksperter fortæller med alvorlige stemmer, hvor meget spildtiden på privatbilismens veje koster samfundet. Men taler de sandt?
For det første kræver beregningen at transport-tiden KAN omsættes til arbejdstid. Med mindre man i fuld alvor vil påstå, at folks fritid er en samfundsudgift? Folk arbejder 7,5 timer om dagen uanset transporttiden må man formode (fraset håndværkere etc.). Hvor megen fritid folk bruger på vejene i deres private bil vedkommer ikke samfundet og eksperterne og er ingen samfundsudgift.
For det andet sætter man ikke pris på den tid det tager at løbe til en bus, vente på skifte tider, vente på forsinkelser, vente på afslysninger, løbe til arbejdet. Endelig har vi fundet noget der er gratis - spildtid med offentlig transport!!! Og hvad koster tabet i livskvalitet ved at løbe/stå i slud, regn, sne, blæst mens man kunne have det dejligt i sin egen private bil?
Miljø? Privatbiler sviner minimalt i forhold til offentligt transport totalt set, hvis bare offentlig transport skal dække en brøkdel af behovet. Og det helt knusende faktum er: fjern samtlige privatbiler fra jordens overflade i dette sekund - og sølle 5% af CO2-udledningen er fjernet. Sølle 5% er en ufattelig lille pris at betale for det næststørste materielle gode i menneskehedens historie, fri individuel bevægelig (det største er nok boligopvarmning, som koster 20% CO2).
Hvorfor lyver "eksperterne". Fordi de har et politisk mål, sammenfaldende med de socialistiske politikere. De kan ikke rumme i deres sind, at folk bevæger sig frit og individuelt. Det skal ske under statens kontrol og tilladelse og kollektivt for princippets skyld. DDR's drømme brast ikke med fallitten i 1990, de flyttede blot vestpå.