Dette er et klagebrev til DSB. Jeg besluttede mig undervejs for, at 180graders læsere også skulle have fornøjelsen af det. Måske har I haft samme oplevelse.
---
Jeg har i dag ”fornøjelsen” af, at rejse med DSB 1´ fra København til Århus og tilbage igen.Jeg arbejder som travl seniorprojektleder med ansvaret for et projekt med et budget på mange millioner kroner, stort politisk fokus og en særdeles stram tidsplan.
For god ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på, at det ikke er på vegne af min arbejdsgiver at jeg skriver. Denne meddelelse er et udtryk for mine personlige meninger og holdninger.
I dag skulle jeg til møde i Århus, og jeg valgte at tage toget så jeg kunne få noget arbejde fra hånden undervejs. Det er næsten seks timer man bruger frem og tilbage, så det betyder meget at jeg kan bruge noget af tiden på noget fornuftigt. Nu sidder jeg så og bruger tiden på at skrive denne klage i stedet for.
I lover på jeres hjemmeside, at når man bestiller billet på DSB 1´ får man:
-Fri internet på strækningen København – Århus
-Luksuskaffe hvor man kan vælge mellem espresso og cappuccino.
-Diverse snacks og ”overraskelser” undervejs.Jeg blev godt nok skuffet da jeg så stod på DSB 1´ er til morgen. Togvognen var en dobbeltdækkervogn som ikke havde servering.
Der stod nogle kander varmt vand for enden af vognen og nogle Nescafé Americano pulverkaffekrus som så åbenbart udgjorde jeres ”luksuskaffe” med valg mellem lækker espresso og cappuccino.
Internetadgangen, som arbejdsmæssigt var det vigtigste, fandtes ikke. Togføreren kom rundt med et helt almindeligt 3G-modem til passagererne. Det skulle man så installere hvis man har en pc eller mac med gængs styresystem. Dermed er anvendelsen af tablets og andre devices udelukket.
Men det er sådan set også ligegyldigt, for det udleverede 3G-modem nægtede at finde internettet. Et kort øjeblik mens vi holdt stille i Fredericia fandt den et netværk, men det forsvandt hurtigt igen. Så i praksis er den løsning fuldstændig ubrugelig, hvilket enhver teletekniker kunne have fortalt jer på forhånd.
Andre passagerer havde i øvrigt ikke samme muligheder for at installere fremmed software som jeg har, da deres sikkerhedsindstillinger forhindrede dette. De kunne derfor ikke engang prøve at komme på nettet.
Da jeg ikke rigtigt kunne lave noget fornuftigt, kunne jeg jo lige tage mig en blunder. Men min bagdel var allerede ved at værke voldsomt af at sidde på et knaldhårdt sæde, og det ekstremt opretstillede ryglæn kunne ikke lægges tilbage som man ellers er vant til. Så det med at slappe lidt af og lade op på turen blev heller ikke rigtigt til noget.
Nå, men i min vrede ringede jeg ind til 70131415 og reklamerede over min oplevelse. Den flinke mand beklagede at det åbenbart har været nødvendigt at indsætte et dobbeltdækkertog i stedet for et IC3-tog. Og så begyndte han på en længere udredning om, at det ikke var alle tog der havde indbygget internet og at man ofte manglede materiel og bla bla bla.Han var gudhjælpemig heller ikke klar over, at man udleverede 3G-modems i dobbeltdækkervognene.
Jeg forklarede den rare mand, at jeg sådan set var fløjtende ligeglad med DSB´s materiel, og hvilke tog der kunne hvad, og hvorfor. Det der er vigtigt for mig er:
-At jeg får det produkt jeg er stillet i udsigt, og som min arbejdsgiver (og dermed skatteborgerne) har betalt en ikke uvæsentlig merpris for i forhold til en standardbillet.
-At jeg kommer frem til tiden på en rimeligt sikker og komfortabel måde, så jeg kan møde veloplagt frem til et møde.
-At jeg har mulighed for at passe mit arbejde nogenlunde undervejs.
På vejen tilbage til København har jeg fornøjelsen af et IC3-tog, og her virker tingene faktisk nogenlunde. Internetforbindelsen føles godt nok som et gammelt telefonmodem, men jeg kan dog lige tjekke min mail. Redigering af dokumenter i ”skyen” kan jeg dog stadigvæk glemme alt om, og luksuskaffen er stadig kun pulverkaffe – denne gang dog i tre varianter.
Jeg ved ikke hvordan man organiserer sit arbejde i DSB, men ude i virkeligheden hvor vi har fundet ud af at håndtere både ny teknologi og internet, er en god internetforbindelse meget vigtig for at man kan passe sit arbejde. Jeg fornemmer, at DSB endnu ikke har opdaget fænomener såsom ”cloud computing”, ”tablets”, ”smartphones” osv, men jeg vil opfordre jer til at lægge jeres gamle datamater, hulkort, den bløde hat og de sure cerutter til side, og få læst op på hvad det er for en verden jeres kunder arbejder i, så I kan komme op i gear og leve op til forventningerne.
Jeg kunne godt finde på at bringe denne sag videre, for jeg mener virkeligt at I oversælger et produkt som I slet ikke leverer. Togrejsen har mange fordele, men når I fremlægger det som en superlækker og produktiv løsning, så er det altså en lodret løgn. At jeres reklamationsafdeling ikke engang ved at I forsøger jer med ubrugelige lappeløsninger, gør mig bare endnu mere bekymret for om I overhovedet har det mindste styr på jeres virksomhed.så jeg forventer et ordentligt og fyldestgørende svar på, hvad I har tænkt jer at gøre ved problemerne. Det er ikke noget der skal løses i morgen, men i dag.
Dette er ikke et forsøg på at få refunderet min billet helt eller delvist, men et forsøg på at gøre jer opmærksom på, at jeres produkt pt. ikke lever op til det I lover, og at jeg har svært ved at anbefale mine kollegaer at bruge toget som transportform.
Med venlig hilsenTorben
PS: I et vittigt øjeblik kunne jeg godt få den tanke, at når I ikke engang kan finde ud af at lave en rimelig internetforbindelse i en togvogn, så kan jeg godt forstå at I har svært ved at få jeres IC4-tog til at virke. Er I nu helt sikre på at det er AnsaldoBreda der har hele skylden for misæren?
PPS: Der er ikke mere varmt vand i kanderne til pulverkaffen, så nu lægger jeg sgu også brevet ud på 180grader.dk!
PPPS: I skal også have lidt ros: Toget i formiddags nåede rettidigt frem. Det er da altid noget!