Elgigantens netbutik omgår nethandlens fortrydelsesret

Elgiganten har fundet en smart måde at kombinere den omkostningseffektive nethandel med den for kunden dårlige fortrydelsesret, der er gældende for...

Kristian Jensen,

24/12/2010

Elgiganten har fundet en smart måde at kombinere den omkostningseffektive nethandel med den for kunden dårlige fortrydelsesret, der er gældende for køb af varer i en fysisk butik.

Elgigantens fysiske butikker tilbyder ligesom mange konkurrenter efterhånden adskillige ugers returret. Men nethandlens fortrydelsesret udmærker sig stadigt, ved at varen kan returneres selvom emballagen er brudt. Det gør nethandel særligt fordelagtig ved gavekøb, hvor gavemodtager altså kan åbne emballagen og se og afprøve varen, uden at miste fortrydelsesretten.

På Elgigantens netbutik kan man for nogle varer vælge at afhente dem ved et ”pick-up-point”, som er en af deres butikker. Det overraskende er, at Elgiganten lader den almindelige fortrydelsesret for køb af varer i en fysisk butik gælde, hvis man vælger at afhente varen. Dette sker uden at kunden gøres opmærksom på det, i det kunden på netbutikkens hjemmeside vælger at varen skal afhentes.

Dette betyder fx. at min kone i aften ikke kan åbne hendes julegave. Jeg indså nemlig først Elgigantens politik da jeg afhentede varen, og da var det for sent at bestille den hos en ”rigtig” netbutik.

Det står mig ikke klart hvorvidt Elgigantens omgåelse af nethandlens fortrydelsesret er lovlig. Men Elgiganten stiller deres kunder dårligere end de mange andre netbutikker der har pick-up-points, som fx. komplett.dk.

Kilde: