Drengene mod pigerne

Af Søren Søltoft Holmboe Klasselæreren til sine nye elever: Kære børn, Velkommen i 1

Søren Søltoft Holmboe,

03/11/2011

Af Søren Søltoft Holmboe

Klasselæreren til sine nye elever: Kære børn, Velkommen i 1. A. Jeg hedder Inger Jørgensen og jeg er Jeres nye klasselærer. Og ved siden af mig står Poul Ingvardsen. Han er Jeres dansklærer. De andre lærere I skal have, bliver I præsenteret for senere.

Velkommen.

Jeg kan starte med at fortælle Jer, at der er 14 piger og 12 drenge i klassen. Og vi er så heldige, at vi har børn fra Kina, Pakistan, Irak, Holland og Frankrig i klassen. Vi skal nok få det rigtigt spændende.

Til alle Jer børn, som kommer fra Danmark, vil jeg gerne sige, at I skal behandle alle de ”nye danskere” med respekt og I må ikke drille dem med, at de har et bedetæppe med, at de ikke taler ordentligt dansk endnu og at de ikke må spise bestemte ting. I må heller ikke drille dem med, at de ser anderledes ud end Jer og at de har andre vaner end Jer.

Til alle Jer, der kommer fra de mange forskellige lande, vil jeg gerne sige, at vi er glade for at have Jer i klassen. Vi glæder os til at lære mere om Jeres kulturer og jeres vaner. Men husk på, at vi også forventer, at I respekterer vores egen kultur, vore vaner og vores egne små særheder.

Velkommen igen.

Et par år senere i samme klasse.

Poul Ingvardsen: God morgen alle. Sæt Jer venligst ned og vær lige stille et øjeblik. Jeg vil gerne rose Jer for at være en god harmonisk klasse. Inger og jeg frygtede, at der kunne opstå diverse problemer med så mange forskellige nationaliteter og kulturer samlet på ét sted. Men vores bekymringer er blevet gjort til skamme. Drengene og pigerne fungerer godt sammen, muslimer, kristne, hinduister og buddhister fungerer godt sammen. Det er dejligt og det skal I have tak for. Vi er stolte af Jer.

Men nu skal I høre her. Dette er Jeres første time i Jeres nye fag: Samfundsfag.

I dette fag vil vi undervise Jer og informere Jer om det danske samfunds struktur og funktion. Det er i dette fag, vi vil vise Jer, hvordan system Danmark fungerer og hvordan I bedst muligt skaber Jer en god og tryg fremtid i Danmark. Vi vil undervise Jer i mekanismerne, den politiske scene og vi vil tilstræbe at klæde Jer på i forhold til de videregående uddannelser og til arbejdsmarkedet.

Så nu hvor I gennem årene har vist, at I formår, at udvise respekt for hinanden, leger lige godt med hinanden og ikke har nævneværdige konflikter, vil Jeg starte med at fortælle Jer, at alle drengebørn i denne klasse er udelukket fra at indgå i 40 % af alle ledende stillinger og i 40 % af alle bestyrelsesposter. Dem kan I ikke besætte for dem skal pigerne have. I kan søge dem, men I kan ikke få dem såfremt, der er 60 % mænd i den eksisterende ledelse eller bestyrelse. Det er ikke fordi I ikke bliver dygtige nok, men da I er født som drenge, kan I ikke forvente at blive taget i betragtning.

Ligeledes skal I heller ikke forvente at besætte forskellige professor stillinger på bl.a. Københavns Universitets fakulteter, da disse får penge for at ansætte kvindelige professorer. Det er ikke fordi I ikke er dygtige nok. Det er bare fordi, I er født som drenge.

Kære Piger, Held og lykke – Husk, at I har krav på stillingerne. Det er ikke fordi, I er dygtigere end drengene, men det er fordi, I er født som piger.

Men hvad ville I piger sige til, hvis vi, her i samfundsfag, leger med den tanke, I ikke selv må bestemme hvem der sidder i Jeres bestyrelse eller ledelse, hvis vi leger, at I har skabt et månedsmagasin for kvinder? Mindst 40 % af posterne skal være besat af mænd! Er det ikke OK? Eller vil I hellere selv bestemme.

Nok om det. Det er ved at være tid til frikvarter, men vi fortsætter efter pausen. Igen tak fordi, I er så gode til at lege med hinanden og tak fordi, I ikke gør forskel på hinanden bare fordi I har forskellig hudfarve, spiser forskelligt, beder forskelligt og har forskellige nationaliteter.

Lad os spille fodbold i pausen. Skal vi lave to mixhold eller skal vi prøve med drengene mod pigerne?

Kilde: