Den useriøse offentlige debat

Endnu en gang ser man hvor simpel og unuanceret den offentlige debat kan blive, når den omhandler finanssektoren

John Doe,

21/04/2010

Endnu en gang ser man hvor simpel og unuanceret den offentlige debat kan blive, når den omhandler finanssektoren.

Denne gang er det Saxo Bank der er i skudlinjen. Hvor vidt de har gjort sig fortjent til dette, eller om sagen drejer sig om en eller flere forbitrede kunder, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Hvad der generer mig, er at sagen udelukkende bliver fremstillet fra den ene side.

En såkaldt ekspert udtaler ”Hvis jeg var dem, ville jeg hurtigst muligt fremskaffe dokumentation, der viser, at der er personer, der er blevet meget velhavende af at benytte den handelsplatform, Saxo Bank stiller til rådighed.”:

http://www.business.dk/finans/ekspert-vis-os-de-rige-kunder-saxo-bank

Hvordan skulle de kunne fremvise denne dokumentation på baggrund af en tilfældig offentlig anklage i medierne? Banker/brokere må da ikke fortælle om deres klienters/kunders succes eller mangel på samme…

Endvidere er der slået meget på at 9 ud af 10 kunder taber penge i Saxo Bank. I hvilken periode er denne statistik lavet? Dette står der ikke noget om. Såfremt det er fra efteråret 2007 til efteråret 2008, så passer det sikkert. Her har de fleste tabt penge. Kunne det dertil måske tænktes at Saxo Banks kunder i høj grad har anvendt platformen til at afdække risici, og derfor har fået tab i Saxo Bank, men tjent penge på kerneforretningerne? Denne vinkel er heller ikke berørt..

Det eneste man kan konkludere ud fra de oplysninger der er kommet frem, er at 9 ud af 10 erhvervsjournalister og "eksperter" burde overveje nøje hvad de skriver, inden de publicerer..

/Anders

Kilde: