Jeg cyklede til arbejde igen i dag og denne gang fulgte jeg færdselsloven til punkt og prikke, da jeg ved at politistaten lever på cykelruterne i disse dage.
Det gav mig følgende erfaringer som satte min gennemsnitlige hastighed ned.
- Fodgængere er naturligvis ikke en del af cykelrazzia uge.
- Så hvor jeg før plejede at holde tilbage for rødt lys på den anden side af cykelstien, holdt jeg i dag tilbage for rødt lys bag cykelstien. Dette resulterede i at jeg ikke kunne køre med det samme lyset blev grønt, da ikke alle fodgængere var kommet over.
- Når fodgængere skal blive til bus passagere går de ud til bussen, så snart de kan ane den i horisonten, hvilket fører til at man bliver stoppet i sin fremdrift. Før når jeg kørte overfor rødt, var bussen stadig tilpas langt væk til at folk blev på fortovet.
- Lyskrydsene fra centrum og til Ballerup via Frederikssundsvej er på ingen måde koordineret til en gennemsnitsfart på 25 km/t. Der er heller ingen muligheder for at se hvilken fart der er optimal til at ramme en grøn bølge.
- Cyklister, der ikke overholder færdselsloven, er ikke altid opmærksomme på signalskift, selvom de har overhalet en og holder på den anden side af stoplinien. Så i de tilfælde hvor jeg ikke blev bremset af fodgængere, var det cyklister, der sørgede for at jeg ikke om afsted fra lyskrydset med det samme.
Det tog mig 10 minutter mere end vanligt at komme på arbejde, på trods af at blæsten var løjet af. Det er 10 minutter spildt som jeg kunne have brugt på at arbejde. Hvis det gælder den anden vej er det 20 minutter om dagen. Da jeg cykler 4 ud af 5 dage om ugen giver det et spild på 80 minutter om ugen. 80 gange 45 arbejdsuger er 3600 minutter eller 60 timer, hvilket svarer til halvanden arbejdsuge.
Jeg tror, det kan betale sig for mig at bryde loven og betale bøden, hvis jeg bliver fanget. En hurtig beregning viser at det kan betale sig for mig hvis jeg bliver snuppet under 12 gange på et år.
P.S. Jeg er blevet påkørt i et kryds én gang; mens jeg kørte over for grønt.