Ikke kun Corydon og KL har kæmpet imod den danske model, men også det "neutraule" embedsmandsværk har kæmpet imod.
Dybest set handler det dog om at hverken KL, regeringen eller embedsmændene har fattet hvad ordet "modernisering" egentlig betyder.
Når man siger man vil have at skolelederen skal være leder, så lad dog personen være leder. Ansættelser, fyringer går gennem ledelsen. Lad skolelederen lede sin skole uden at afkræve denne raporter om alt. Tror regeringen/KL at Mærsks topledelse kontrollede om container nr. 34 på skib 234 var utæt og blå? Nejvel, det overlader man til de lokale og forventer at det klares. De beder heller ikke om at få en rapport, hver gang en lokal leder har udbedret en utæt container eller malet den blå.
Skoledirektøren skal lette sin mås, og gå ud på sine 10-12 skoler, se om alt kører som det skal og se om lederen er en god leder. Lederen skal lede sine ansatte og det er sådan set det. Magter lederen ikke det, skal personen fjernes.
Når der kommer en skandale skal ministeren turde sig, "jeg er altså ikke ansvarlig for at Kim skældte Anders ud i 10-pausen fordi denne spillede bold indendørs". Det er en sag som jeg ved skoleinspektøren tager sig af".
Man modernisere intet ved at trække en heldagsskole ned over skolesystemet sammen med 300 regulativer, lov og forordninger, man modernisere ved at stole på sine medarbejdere og have et strømlinet system, hvor man lader hver ansat udføre det arbejde de er ansat. Læreren til at undervise (hvorfor skal lærere reparerer Ipads fx?), lederen til at lede, skoledirektøren til at se om skolelederne magter opgaven (i det private erhvervsliv kan man godt gøre det uden 4000 siders rapporter). Ministeren skal kun have det overordnet blik og intet.
Lad dog folk passe deres arbejde. For hulen da....