Bondam: Bilerne skal afgive mere plads til cyklisterne

Nørrebrogade bliver bestemt ikke det sidste sted, at bilister i København mister plads til cyklister, annoncerer teknik- og miljøborgmester Klaus B...

Slettet Bruger,

03/10/2009

Nørrebrogade bliver bestemt ikke det sidste sted, at bilister i København mister plads til cyklister, annoncerer teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam.

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam er klar til at inddrage mere af den københavnske asfalt til cyklister i sin kamp for at opfylde Borgerrepræsentationens mål om at få øget antallet af daglige cyklister fra 350.000 til mere end 400.000. Det skriver politiken.dk.

"Jeg får mange tæsk for at sige det her, men som bilist kan man godt se i øjnene, at det ikke bliver nemmere at køre i byen. Der er ingen tvivl om, at den store kamp i byerne i disse år vil handle om trafik - hvor skal der være biler, og hvor skal de ikke være," siger Bondam til politiken.dk.

Meldingen kommer efter, en kommunal måling viser, at kun 51 procent af cyklisterne i København føler sig trygge i trafikken. Et af de væsenligste kritikpunkter er, at cykelstierne er for smalle, ikke mindst fordi der efterhånden kører 15.000 ladcykler rundt i byen.

"Alene det, at mange københavnske familier har en ladcykel som deres primære transportmiddel, kalder på, at vi gør cykelstierne bredere og skaber bedre parkeringsforhold," siger Bondam.

Hos FDM frygter man Bondams planer.

"FDM siger nej tak til hovsaløsninger a la Nørrebrogade, som er blev spærret for gennemkørende biltrafik med det resultat, at mange biler i stedet vælger parallelveje. Det er muligt, at cyklisterne nogle steder skal have bedre forhold, og at det måske vil koste noget asfalt fra bilisterne, men det bør baseres på en overordnet trafikplanlægning, der tilgodeser alle slags trafikanter. Her gælder det tilsyneladende om at hæmme bilisternes mulighed for at komme frem," siger politisk konsulent i FDM Torben Lund Kudsk til politiken.dk.

[email protected]

Kilde: