Årets Ramadan-krig - Khader: Ramadanen er »udsultning«

Nasar Khader har sammen med læge Vibeke Manniche bedt Etisk Råd om en redegørelse, der vurderer »det rimelige i, at børn hvert år faster og udsulte...

Claus Dellgren,

07/08/2010

Nasar Khader har sammen med læge Vibeke Manniche bedt Etisk Råd om en redegørelse, der vurderer »det rimelige i, at børn hvert år faster og udsultes i den periode, som ramadanen varer«.

Og NK og VM skriver videre at; »ramadanen sker på bekostning af barnets trivsel, og udsultningen er at betragte som omsorgssvigt i de uger, den står på«.

»Det er uetisk, at man sætter religion over børns sundhed« siger NK, der afviser at gå efter islam.

Hos Islamisk Trossamfund sammenligner talsmand Imran Shah kritikken med jubilæumstilbud i Bilka:

»Den kommer hvert år.«

Imran Shah forklarer, at fasten ikke må gå ud over muslimers helbred; »Børn, syge, gravide, ældre og andre, der ikke er fysisk i stand til det, behøver ikke at faste« siger han...

Men et kig på Islamisk Trossamfunds hjemmeside afsløre en lidt anden holdning; "Vi bliver fortalt i hadis, at barnet skal deltage i bønnen omkring syvårsalderen. På det tidspunkt barnet når puberteten, bør det faste gennem hele Ramadan-måneden." -


"Det er derfor tilrådeligt at forberede de unge til denne pligt ved at opmuntre dem til at faste, når som helst det er muligt, endnu medens de er helt små. Mange muslim-børn deltager i fasten omkring femårs-alderen eller endnu tidligere. Da fasten er en uadskillelig del af familiens aktiviteter, er den unge naturligvis ivrig efter at tilslutte sig de andre i, hvad de gør. Barnets faste bliver derfor en stor fuldbyrdelse." -


"De yngre børn har behov for at blive behandlet blidt, når de bliver vækket for at spise suhur tidligt om morgen, og de bør opmuntres til at spise så meget som de kan og drikke rigeligt hertil. Fastedagen skal de begynde med en indstilling og bevidsthed om, at de adlyder Allahs påbud nøjagtig som de voksne muslimer." -


"Det barn, som har fuldført fasten gennem dagen sammen med familien, vil føle tilfredsstillelse ved evnen det har haft til at klare sig uden det normale behov for mad og drikke, for at adlyde Gud. Det vil være en meningsfuld erfaring for det, og være et tidligt trin at lære lydighed overfor Guds bud og at have fleksible tilpassede vaner og at have evnen til at modstå prøvelser og usædvanlige betingelser."


"Når barnet når puberteten, bør det være i stand til at opfylde sin pligt uden unødige besværligheder og faste hver dag gennem hele måneden medmindre han eller hun har en gyldig grund, eller der er sådanne omstændigheder, der legalt fritager dem. I så fald må de unge faste senere hen lige så mange dage, som de har forsømt i fastetiden, i lighed med enhver voksen muslim."


Disse og mange andre "guldkorn" kan findes på: http://www.wakf.com/wakfweb/dsm.nsf/OnlineByCat1?OpenView&RestrictToCategory=dansks />
(Åben evt; "barn.exe" og bliv klogere på de Islamiske dobbeltstandarter...")

Og meget apropos; mad og Muslimer, er hér en artikel om Sharia-segmentets voksene status hos fødevareproducenterne:
http://www.information.dk/238674


"Efterspørgslen på alt fra mad til aktier og tandpasta, som er produceret i overensstemmelse med islam, stiger verden over i takt med muslimske forbrugeres indkomster. Dermed er kampen om at være rigtigt halal sat ind".