En 23 sek. 'engine run-up' der skulle modvirke isdannelse under bestemte forhold blev anset for ubkevem og forsinkende af de statslige SAS. (det står for Staten Afgør Sikkerheden) Senere blev den luftkaptajn, som gennemskuede misereren og kæmpede for passagerernes sikkerhed, under konspirationslignende omstændigheder manipuleret ud af scenen med undergravende anklager. "Den 8. januar oplevede jeg min ledelses hidtil mærkeligste udspil, nemlig et uvarslet besøg af generallæge Knud Jessen og Dansk Pilotforenings “fortroende pilot” Ole Krogh, der ankom til mit hjem i et militært indregistreret Folkevogns-rugbrød” sidst på eftermiddagen. Jeg undrede mig dels over det uanmeldte besøg som helhed, dels over, at de var ankommet i et militært køretøj". Hvad har SAS's selvbeskyttelse og skjuleri af sikkerhedsproblemer med militærets køretøjer at gøre? "For at gøre ondt værre opdagede jeg endnu senere, at generallægen oven i købet var fast, lønnet konsulent for SAS. Og her gik jeg og troede, at jeg havde haft besøg af en myndighedsperson..." Aha, Generallægen misbruger Forsvarets køretøjer til privat konsulentvirksomhed. En minister værdig. SAS-ansatte blev utrygge, da jungletrommerne afslørede fakta: "Alligevel blev det dagligt tydeligere, at SAS’ mange pludselige opstramninger for at undgå is på flyenes vingerne, afslørede “dårlige” procedurer som årsag til Stefans havari. Den ekstraordinære presseopmærksomhed skabte utryghed hos de flyvende i SAS. Navnlig stewardesser med små børn begyndte at sygemelde sig i stort antal" "“Rapporten” (DR) fortalte blandt andet om SAS’ indflydelse på fyringen af den “umedgørlige” chef for den danske Havarikommission, Jørn Madsen. Madsen havde blandt andet trådt SAS grundigt over tæerne ved at formaste sig til at forlange, at en SAS MD-80 motor, der var eksploderet i luften den 26. april 2000, blev undersøgt på neutralt værksted." Luftkaptajnen fik ret på trods ad SAS's m.fl.s nedrige bekæmpelse: "Den 17. marts 1992 blev min store dag. Den dag indførte SAS den procedure for motoropvarmning (engine run-ups), som jeg havde kæmpet for i næsten tre måneder. Den 9. februar 1996 gik SAS tilbage til de gamle procedurer." Tør du flyve med SAS' lave afisningsprocedurer, der skal spare 23 sek. fuel? Vel har Aeroflot lavere lønninger, men de har dog råd til brændstof.