En tredjedel af de elever, der begyndte på landets gymnasier i 2008, vil enten gå ud inden de er færdige eller begynde på en faglig uddannelse på landets erhvervskoler efterfølgende. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri, skriver politiken.dk.
"Gymnasiet er det foretrukne efter folkeskolen. 60 procent af en årgang går på gymnasiet, men for en del er det en unødvendig omvej. Selvfølgelig lærer de noget og udvikler sig, selv om de ikke fuldender gymnasiet eller aldrig bruger eksamen til noget. Men de går en dyr omvej. Der kunne spares mange penge, hvis blot ti procent af dem, som valgte gymnasiet, gik direkte i gang med en faglig uddannelse," siger konsulent Claus Rosenkrands Olsen fra DI til politiken.dk.
Det koster 3,5 milliarder kroner i direkte udgifter at undervise eleverne, der aldrig får brug for deres gymnasielærdom.
[email protected]
"Gymnasiet er det foretrukne efter folkeskolen. 60 procent af en årgang går på gymnasiet, men for en del er det en unødvendig omvej. Selvfølgelig lærer de noget og udvikler sig, selv om de ikke fuldender gymnasiet eller aldrig bruger eksamen til noget. Men de går en dyr omvej. Der kunne spares mange penge, hvis blot ti procent af dem, som valgte gymnasiet, gik direkte i gang med en faglig uddannelse," siger konsulent Claus Rosenkrands Olsen fra DI til politiken.dk.
Det koster 3,5 milliarder kroner i direkte udgifter at undervise eleverne, der aldrig får brug for deres gymnasielærdom.
[email protected]