Her følger en gennemgang og kommentare til hoveddelene af Euro-pagten (European Stability Mechanism). Udklip fra udkastet er i FED, mine kommentare i kursiv.
Article 8: Authorized Capital Stock:
1. The authorized capital stock shall be EUR seven hundred billion (700.000.000.000EUR).
Hvorfor 700.000.000.000 Euro? Hvilken basis har man for at nævne dette beløb? Beløbet svare til 3x Tysklands budget rundt regnet.
Article 9: Capital calls:
3. ...ESM members hereby irrevocably and unconditionally undertake to pay on demand any capital call made on them (...) within (7) days of receipt of such a demand.
Altså hvis ESM råber efter flere penge så har vi syv dage til at betale, uanset hvad så skal vi betale og vi kan på ingen måde få vores penge tilbage. Vi kan ikke stille krav til ESM selv om vi betaler, ESM kan stille krav til os. Dette betyder også at selvom vi skulle få en ny regering kan vi juridisk ikke undgå at betale, vi bliver "irrevocably and unconditionally" bundet til at betale. Uanset om der er demokratisk vilje imod det.
Article 10: Changes in authorized stock capital:
1. (The board of governors) may decide to change the authorized capital and amend Article 8 (...) accordingly.
Så de 700.000.000.000 Euro der skal betales kan altså øges i forhold til alt lige fra inflation til at man bare vil have flere penge ud. Der er rent faktisk ikke en grænse for hvor mange penge vi kan risikere at levere når vi først har skrevet under på pagten?! Da grænsen altid kan hæves, og vi sidder fast ifølge Artikel 9 i samme sekund vi skriver under kan vi ikke smutte igen. Så hvis de hæver mængden vi skal betale dagen efter vi har underskrevet er det bare surt, vi skal betale direkte til ESM's kasse.
Article 27: Legal status, priviliges and immunities:
2. The ESM (...) shall have full legal capacity to institute legal proceedings.
3. The ESM, its property, funding and assets (...) shall enjoy immunity from every form of judical process.
Altså, ESM kan sagsøge ethvert EU land der har tilsluttet sig pagten og tvinge dem til at betale penge, men et EU land kan ikke rejse krav imod ESM uanset hvad ESM kan have bedrevet. Pengene kan kun bevæge sig til ESM ikke den anden vej igennem eventuelle retssager eller tvister.
Article 27: Legal status, priviliges and immunities:
4. The property, funding and assest og the ESM shall (...) be immune from search, requisition, confiscation, expropriation or any other form of seizure, taking or foreclosure by executive, judicial, administrative or legislative action.
Altså, hverken regeringer, dommere, lovgivere eller demokratisk vedtagede love kan have nogen effekt på ESM organisationen. Pagten giver altså denne organisation fuld immunitet og fuld beskyttelse imod at nogen udefra kan gennemgå deres interne dokumentation.
Article 30: Immunities of Persons:
1. Governors, alternate Governors, Directors, alternate Directors, The managing Director and staff members shall be immune from legal process with respect to acts performed by them (...) and shall enjoy inviolability in respect of their official papers and documents.
Altså er alle der er involveret i ESM organisationen fritaget fra ansvar, i forhold til ethvert brud på traktater, pagten eller lignende. De kan ikke holdes ansvarlige for deres gerninger. Og betyder ukrænkeligheden af deres papirere at vi ikke må ødelægge dem? Eller at vi simpelthen ikke må få adgang til dem? At deres papirer altid vil være hemmeligt stemplede i forhold til organisationer, regeringer og domstole udefra?
Konklusion:
ESM bliver altså en organisation, der kan kræve pengebeløb fastslået af ESM men til at starte med 700.000.000.000 Euro. Organisationen kan sagsøge os, men er selv immun overfor alle krav og søgsmål. Bureaukraterne ansat i organisationen er ligeledes immune og man kan ikke få adgang til deres dokumenter eller kommunikation ikke engang igennem en domstol. Der kan altså ikke være en uafhængig gennemgang af organisationen eller dens arbejde, hverken foretaget af regeringer, domstole eller lovgivere. EU's nationale budgetter ender altså under fuld kontrol af en organisation hvis medlemmer ikke er demokratisk valgt, som ikke kan kontrolleres eksternt og som ikke kan stilles for retten.
Et nej til Europagten er det eneste forsvarlige, spørgsmålet er om vi har ansvarlige politikere.