Klimaminister vil bruge grønne millioner på ladestandere til elbiler

I næste uge indleder klimaminister Dan Jørgensen forhandlinger med partierne bag energiaftalen fra 2018.
Torsdag i næste uge mødes klimaminister Dan Jørgensen (S) med partierne bag energiaftalen for at udmønte 100 millioner kroner. (Arkivfoto)
Torsdag i næste uge mødes klimaminister Dan Jørgensen (S) med partierne bag energiaftalen for at udmønte 100 millioner kroner. (Arkivfoto)

Claes Kirkeby Theilgaard,

20/02/2020

Regeringen indkalder nu til forhandlinger om grøn transport.

Det siger klimaminister Dan Jørgensen (S) torsdag fra Folketingets talerstol.

Det er de første forhandlinger på klimaområdet, efter at et stort flertal i Folketinget før jul blev enig om en klimalov.

- Transportsektoren forventes at udgøre knap en tredjedel af Danmarks samlede drivhusgasudledninger i 2030, så vi skal i gang med det samme, siger ministeren.

- Vi starter med at se på erhvervstransporten og udbredelsen af ladestandere. Omstillingen af transportsektoren bliver en omfattende opgave, men nu tager vi det første af mange skridt, siger Dan Jørgensen.

Der er helt konkret tale om udmøntningen af 100 millioner kroner, der er afsat med energiaftalen fra 2018 til grøn transport. Alle Folketingets partier i den seneste valgperiode var med i aftalen.

Venstre og De Radikale har foreslået, at staten skal betale for el til opladning af elbiler frem til 2024.

Det skal være med til at bane vejen for målet om en million elbiler på de danske veje.

Samtidig vil Venstre og De Radikale afsætte penge til, at elbiler kan køre gratis eller væsentligt billigere over Storebæltsbroen.

Ifølge energiaftalen skal der afsættes 100 millioner kroner årligt i perioden 2020-2024. Det sker for at understøtte grønne løsninger i transportsektoren.

Forhandlingerne er som sådan ikke en del af det store puslespil omkring klimahandlingsplanerne. Disse skal indeholde konkrete initiativer, som skal opfylde målet om 70 procents reduktion i drivhusgasserne i 2030.

Regeringen afventer i øjeblikket en rapport fra 13 såkaldte klimapartnerskaber. Her skal dansk erhvervsliv komme med bud på, hvordan det kan lade sig gøre at nå det omtalte klimamål.

Først derefter går forhandlingerne om klimahandlingsplanerne reelt i gang.

Kilde: /ritzau/