Transportminister vil indføre forbud mod benzin- og dieselbiler

Den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht er klar til at tage drastiske midler i brug i kampen for at reducere transportens CO2-udledning.
Den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht vil indføre et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix)
Den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht vil indføre et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix)

Claes Kirkeby Theilgaard,

15. februar 2020

Den socialdemokratiske transportminister Benny Engelbrecht fortæller i et større interview med Altinget, at det ifølge ham er "afgørende" med et forbud mod at sælge benzin- og dieselbiler fra 2030.

Forbuddet skal ifølge Benny Engelbrecht indføres for at reducere transportens CO2-udledning herhjemme. Noget, han som selverklæret "grøn minister" ser som et vigtigt mål.

Transportministeren fortæller, at det i 2030 skal være helt slut med benzin- og dieselbiler. Det er så håndfast en politisk ambition for ham, at han er villig til at forbyde biler, der kører på benzin og diesel, hvis ikke industrien og markedet selv lever op til kravet.

- Når vi taler ændringer for personbiler, så er det især målsætningen om udfasning af diesel- og benzinbiler – altså et egentligt forbud mod at sælge rene diesel- og benzinbiler efter 2030 – der er afgørende. Og det er den svære opgave, siger Benny Engelbrecht til Altinget.

Skal den socialdemokratiske transportminister lykkedes med sin ambition om at forbyde benzin- og dieselbiler, kræver det accept fra hans EU-kolleger.

Det skyldes, at det danske bilsalg er reguleret af det såkaldte typegodkendelsesdirektiv, og derfor skal Danmark have opbakning fra EU's øvrige medlemslande, herunder også et land som Tyskland med en stor bilindustri, for at kunne gennemføre forbuddet.

Alligevel er Benny Engelbrecht positivt stemt. Han tror på, at Danmark kan fungere som testland for et forbud mod benzin- og dieselbiler og på den måde være prøvekanin for de europæiske landes teknologi indenfor f.eks. elbiler.

- Det er et budskab, jeg har taget med til Bruxelles, hver gang jeg har været der. Og det vinder ret godt gehør, siger Benny Engelbrecht.