Sådan kan du bruge ventetiden fornuftigt

Claes Kirkeby Theilgaard,

10/10/2019

Du sidder i toget på vej hjem fra arbejde. Men før du ved af det, er du ved din endestation, og du har brugt 25 minutter på Facebook eller Instagram. De sociale medier stjæler vores tid, og det sker så hurtigt, at vi ikke lægger mærke til det. Hvis du er en af dem, som er trætte af at bruge din ventetid på de sociale medier, kan du i denne artikel, finde råd til hvordan du bruger ventetiden mere fornuftigt. 

Fjern de ”forkerte” apps

Første skridt, til at undgå at få berøvet sin tid, er ved at fjerne ’synligheden’ af da problematiske apps. Ofte bruger man meget tid på disse apps, uden at være opmærksom på det. Det kan næsten fungere som en refleks, hvor du ubevist klikker dig ind på appen som det første, når du tænder din skærm. Ved at slette disse apps fra din forside, vil du ikke længere logge ind på appsene ubevidst. Bruger du for eksempel for meget tid på Instagram og Twitter, kan du med fordel fjerne disse apps, så de ikke ligger på forsiden af din telefon. På denne måde, skal du søge specifikt på appen for at få den vist. Dette resulterer i, at det bliver en bevidst handling, når du logger ind på Facebook eller Instagram.

Moniter din telefontid

Andet skridt, er at monitere din telefontid. Ofte kommer mobiltelefoner med en indstilling, der tillader mobilen at observere din telefontid. På denne måde, kan du holde opsyn med, præcis hvor meget tid du bruger på din mobil. Mange mennesker er negativt overraskede når de ser hvor mange timer, de bruger på deres telefon, i løbet af et døgn. At blive negativt overrasket, er samtidig med til at øge din personlig motivation, til at ændre dine vaner til det bedre. På sundhedsstyrelsen.dk kan du finde råd i forhold til, hvor ofte samt hvornår det anbefales at bruge sin mobil. 

Ændre dine vaner til det bedre

Om du venter på toget, på bussen eller om du står i kø i supermarkedet, kan du få noget ud af din ventetid. En mulighed for at forbedre din ventetid, er ved at lytte til podcast eller lydbøger. Podcast og lydbøger er et redskab til ny læring, imens du er på farten. Her kan du finde boganbefalinger, hvis du mangler inspiration. Hvis du lytter til podcast eller lyd bøger, kan du selv bestemme hvilke emner du vil lære noget om. Hvis man ønsker god erhvervs-telefoni, kan man tilbyde data til ens ansatte, hvorefter de kan forny deres viden, imens de er på farten. Ved at bruge lydbøger eller podcast, føler du at du har brugt din tid fornuftigt, når du står og venter. Derudover gør det også ventetiden sjovere, at kunne bruge den mere lærerigt.

Kilde: