Rapport: Så lille er klimaeffekten af Enhedslistens krav om billigere offentlig transport

Billigere offentlig transport har været et af Enhedslistens hovedkrav til finanslovsforhandlingerne

Claes Kirkeby Theilgaard,

27/11/2019

Billigere offentlig transport har været et af Enhedslistens hovedkrav til finanslovsforhandlingerne. Ifølge Enhedslisten ville det at sænke billetpriserne til offentlig transport med 30% føre til en reduktion af CO2-udslippet. Nu viser det sig dog, at billigere offentlig transport kun vil have en minimal gavnlig effekt for klimaet og CO2-regnskabet, men at Enhedslistens krav derimod vil koste statskassen 2,2 milliarder kroner om året.

Det skriver DR på baggrund af en rapport udført af konsulentfirmaet Incentive for Transportministeriet.

Ifølge rapporten vil de markant billigere billetpriser i offentlig transport føre til en reduktion på cirka 40.000 ton CO2 om året. Det svarer til 0,3 procent af det samlede udslip fra landtransport, hvilket er en minimal reduktion.

Effekten er så lille, da de fleste af de nye passagerer tidligere vil have været fodgængere eller cyklister og ikke bilister.

Niels Buus Kristensen er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og medlem af Klimarådet. Til DR giver han sin vurdering af Enhedslistens milliardkrav til billigere offentlig transport.

"Det er ikke rigtig noget, der batter i forhold til den overordnede dagsorden. Det er et meget højt beløb i forhold til, hvor stor en effekt man får. Der vil være andre offentlige udgifter, hvor man får mere reduktion i klimagasser for pengene", siger han.

"Vi kan slet ikke overflytte så mange mennesker fra personbiler til den kollektive trafik, som det er nødvendigt for at nå reduktionerne i udledning af klimagasser. Løsningen er, at bilerne bliver baseret på vedvarende energi. Når først bilerne er det, kan der være mange andre gode grunde til at udbygge den kollektive trafik, især i byerne", understreget Niels Buus Kristensen.

I Enhedslistens udspil til finansloven var det ellers netop reduktion af CO2, der var formålet med den billigere offentlige transport:

"Men flere mennesker skal flytte sig fra bilen og over i den kollektive trafik, hvis transportsektorens udledning af CO2 skal sænkes. Og det kræver, at den kollektive trafik er et billigt alternativ", skriver partiet i sit finanslovsudspil.

Nu trækker Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested dog i land. Han erkender, at billigere billetter til offentlig transport ikke i sig selv gør den store forskel i CO2-regnskabet, siger han til DR.

FOTO: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Kilde: