Miljøvenlig uden at være frelst

Alt kan gå over gevind, og det gælder også tiltag for at skåne miljøet

Frederik Nielsen,

23/01/2019

Alt kan gå over gevind, og det gælder også tiltag for at skåne miljøet. I det sammensurium af miljøvenlige tiltag kan de virkeligt gode løsninger ofte gemme sig og dermed blive oversete.

Netop sådan en løsning handler denne artikel om. Vi skal en tur til København, hvor trafik, bilos og trængsel på gaderne er både et miljøproblem og en direkte stressfaktor.

Fra varebil til cykel

I gamle dage var København fyldt med de såkaldte ”svajere” – det var bybude på cykel. Ofte de dengang så populære Long John cykler, hvor der var et lille lad foran.

I dag er København stadig cyklernes by, men reelt kun til transport af 1 person (og nogle gange et barn). Bude og håndværkere kører varebiler eller kassevogne, der både fylder i de allerede overfyldte gader og samtidig forurener. Et nødvendigt onde – man kan jo ikke standse serviceringen af virksomheder og personer i det indre København, vel?

Faktisk kan man i nogle tilfælde skifte til et transportmiddel, der ikke fylder, ikke forurener og som er uberørt af de stedse længerevarende trafikale problemer i København: Man kan genopfinde cyklen til erhvervsmæssig transport!

Låsesmeden har gjort det

Firmaet Den Cyklende Låsesmed har – som det antydes i navnet – taget springet og skiftet motordrevet transport ud med rugbrødsmotoren. Al transport til kunderne, der er i hele det indre København, sker via en specialbygget cykel, der rummer hele låsesmedens værksted!

Det er klart, at det er nemmere for en låsesmed i København at bruge cyklen til erhvervsmæssig transport, end det er for en låsesmed i Vestjylland. Afstandene i byen er så korte, at det er muligt via cykel at dække et enormt område målt i befolkning.

Økonomisk gevinst for låsesmeden og kunderne

Hvis vi et øjeblik ser bort fra de åbenlyse miljømæssige gevinster i at benytte cyklen, er der faktisk også økonomiske fordele.

Investeringen i en specialbygget cykel er stadig markant mindre end i selv en brugt varebil, der er ikke skatter og afgifter på cyklen, og der benyttes ikke brændstof.

Endelig – men ikke mindst – spares der op til timer dagligt ved, at låsesmeden ikke skal sidde i kø og/eller bruge tid på at finde en parkeringsplads, der jo heller ikke er gratis.

Disse samlede besparelser gør, at Den Cyklende Låsesmed kan levere låse og opgaver til yderst konkurrencedygtige priser – og stadig have en god forretning.

Rent markedsføringsmæssigt er det også en styrke, at låsesmeden kan være fremme ved en akut opgave som for eksempel oplukning af en dør, hvor ejeren har mistet sine nøgler, hurtigere end nogen låsesmed i bil kan være det.

Vi tror, at der i fremtiden vil være flere servicevirksomheder i storbyer som København, Aarhus, Odense etc., der i det omfang, det er fysisk muligt, vil benytte cyklen til nærtransport. Fordelene for både virksomheden, miljøet, kunderne og faktisk også de cyklende medarbejderes fysiske sundhed er ganske enkelt så store, at det ville være tåbeligt ikke at udnytte dem.

Kilde: