Statsejede Danske Spil anmeldt til politiet: Markedsfører gambling til mindreårige

Danske Spil er blevet anmeldt til politiet af Alliancen mod Spilafhængighed.

Politianmeldelsen sker, da Danske Spil flere gange er blevet afsløret i at markedsføre sine gambling- og spilprodukter til børn under 18 år, og det er et brud på Spilleloven.

”Det er flere gange blevet afsløret, at Danske Spil har henvendt sig direkte til børn under 18 år i deres markedsføring, hvilket er ulovligt”, siger Marcus Kondrup Nielsen til DR. Han er kampagneleder ved Alliance mod Spilafhængighed.

Kiosksalg til mindreårige og markedsføring med børn

Ifølge Marcus Kondrup Nielsen er der flere eksempler på sager, hvor Danske Spil har overtrådt hhv. paragraf 34 ved salg af spil til unge under 18 år og overtræder paragraf 34 i Spilleloven ved markedsføring af spil til personer under 18 år.

”Der er et par konkrete eksempler på videoer på sociale medier, hvor de bruger børn som eksperter i videoer med henblik på at spille”, fortæller han DR.

Han fortæller endvidere, at Danske Spils markedsføring på det sociale medie Snapchat og salg af spil i kiosker til mindreårige også indgår i anmeldelsen.

”Der er lavet reklame på Snapchat med et Snapchat-filter med Oddset-logoer. Og der skal man ikke være 18 år for at bruge det. Så har vi lavet en anmeldelse på, at der bliver solgt spil til unge under 18 år i kiosker”, siger Marcus Kondrup Nielsen.

Danske Spil er en statsejet gamblingmaskine

Danske Spil er et overvejende statsejet firma. Den danske stat ejer nemlig 80% af spil- og gamblingfirmaet, mens Danmarks Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger hver især ejer 10%.

Hvert år går overskuddet fra Danske Spil til en stor pulje, der kaldes for udlodningsmidlerne, som uddeles til en lang række kultur- og foreningstilbud. Alt lige fra ungdomspartier til sportsklubber modtager midlerne, der i 2018 løb op i 1,2 milliarder kroner.

1 Kommentarer

Vis kommentarer

Log ind for at kommentere