Brintbilens fremtid?

Erling Petersen,

10/06/2020

Fra tid til anden læser vi om brintbilens strålende fremtid. Og nu er det så oppe igen. Det er primært fremtidens forventede overskud af vindmøllestrøm, der har aktualiseret debatten.

For at lave brint skal man først lave strøm. Så kan man vælge mellem at lagre strømmen på batterier og senere bruge den som strøm, eller at lave den om til brint og senere bruge den som brint. Begge teknologier har fordele og ulemper, og det er klart, at de er i konkurrence over for hinanden.

Lagring af brint er selvfølgelig mulig, men det er ret så besværligt. Det fylder meget, eller skal være under højt tryk. Man kan også lave brinten om til metanol, og så virker det stort set som en benzinbil. Men så er brint kun et kort mellemtrin i fremstillingsprocessen, og betegnelsen brintbil er misvisende.

Og inden man binder sig til alt for mange nuller på udviklingsbudgettet, skal man huske, at fremtidens brintbil ikke skal konkurrere med nutidens elbil, men med fremtidens elbil.

For 25 år siden var brintbilen også oppe at vende. Da var der en amerikansk energi-guru der udtalte: ”Det kommercielle gennembrud for brintbilen ligger mindst 20 år ud i fremtiden – og det vil det altid gøre”. Jeg er bange for, at han får ret.

Jeg beklager, hvis jeg agerer lyseslukker, men se hellere lidt mere på metanolen.