Landets socialrådgivere bruger kun 15 procent af deres arbejdstid på de klientsamtaler, som gerne skulle hjælpe danskere med sociale problemer med at komme på ret køl igen. Derimod bruger de 43 procent af arbejdstiden på administration, skriver Politiken.
Det er Dansk Socialrådgiverforening, der har gennemført en undersøgelse, hvor 114 sagsbehandlere gennem ti dage har noteret, hvad de brugte deres arbejdstid på. Socialrådgivernes formand, Henning Breinholt, skyder skylden på regeringen.
"De høje dokumentationskrav tvinger os til at bruge det meste af vores tid på unødvendigt papirarbejde. Kontrollen forstyrrer vores arbejde og er frustrerende, især fordi vi kun bliver evalueret på, om formalia i papirarbejdet er overholdt - ikke på, om den pågældende borger rent faktisk har fået det bedre," siger Henning Breinholt til Politiken.
I Kommunernes Landsforening er man tilbøjelig til, at give socialrådgiverne ret.
"Lovgivningen er så kompleks, at det ikke kan lade sig gøre, at én socialrådgiver kan rumme det hele. I stedet bør man have en tovholder i hver enkel sag, så borgeren ved, hvor de skal henvende sig. Men det er klart, at det ikke er tilfredsstillende," siger Aabenraas socialdemokratiske borgmester, Tove Larsen, der er formand for social- og sundhedsudvalget i KL.
Velfærdsminister Karen Jespersen vil gerne være med til at undersøge, om der er regler, som kan undværes.
"Der er helt klart nogle regler, vi kan rydde op i, og som er for detaljerede. Men vi bliver nødt til at være helt sikre på, at reglen er overflødig, og at vi ikke gør noget forhastet," siger hun til Politiken.
[email protected]
Det er Dansk Socialrådgiverforening, der har gennemført en undersøgelse, hvor 114 sagsbehandlere gennem ti dage har noteret, hvad de brugte deres arbejdstid på. Socialrådgivernes formand, Henning Breinholt, skyder skylden på regeringen.
"De høje dokumentationskrav tvinger os til at bruge det meste af vores tid på unødvendigt papirarbejde. Kontrollen forstyrrer vores arbejde og er frustrerende, især fordi vi kun bliver evalueret på, om formalia i papirarbejdet er overholdt - ikke på, om den pågældende borger rent faktisk har fået det bedre," siger Henning Breinholt til Politiken.
I Kommunernes Landsforening er man tilbøjelig til, at give socialrådgiverne ret.
"Lovgivningen er så kompleks, at det ikke kan lade sig gøre, at én socialrådgiver kan rumme det hele. I stedet bør man have en tovholder i hver enkel sag, så borgeren ved, hvor de skal henvende sig. Men det er klart, at det ikke er tilfredsstillende," siger Aabenraas socialdemokratiske borgmester, Tove Larsen, der er formand for social- og sundhedsudvalget i KL.
Velfærdsminister Karen Jespersen vil gerne være med til at undersøge, om der er regler, som kan undværes.
"Der er helt klart nogle regler, vi kan rydde op i, og som er for detaljerede. Men vi bliver nødt til at være helt sikre på, at reglen er overflødig, og at vi ikke gør noget forhastet," siger hun til Politiken.
[email protected]