Politik er blevet som at sælge vaskepulver

Har du svært ved at se forskel på det ene partis politik og det andets? Så er det ikke så sært, for politik er blevet som at sælge vaskepulver: Ind...

Slettet Bruger,

06/05/2008

Har du svært ved at se forskel på det ene partis politik og det andets? Så er det ikke så sært, for politik er blevet som at sælge vaskepulver: Indholdet er stort set ens, kun indpakningen adskiller sig. Partierne er nemlig begyndt at bruge de samme markedsførings- og positioneringsredskaber, som vaskepulverfabrikanterne, siger doktor i politisk videnskab Tom Bryder fra Københavns Universitet ifølge business.dk. Han skriver for øjeblikket på en bog om politisk markedsføring.

"Der er jo stort set ingen forskel på, om man sælger sæbe, eller man sælger en politiker eller politiske budskaber. Selve grundidéen er blevet den samme. Man bruger fokusgrupper til at finde ud af, hvilke emner folk egentligt er interesseret i, og så bruges stadigt mere detaljerede markedsundersøgelser til at finde ud af, hvilke grupper der interesseret i ens parti, og hvordan man bedst fanger de her gruppers opmærksomhed," siger Tom Bryder til busienss.dk.

Asbjørn Haugstrup, der er partner i PR-bureauet Rostra Kommunikation A/S, kan fortælle den samme historie. Ud af de otte partier i Folketinget har Rostra Kommunikation haft de fire blandt sine kunder.

"Vi oplever, at det politiske i langt de fleste tilfælde lærer af de kommercielle og tilpasser, det de gør, så det passer til den politiske virkelighed, hvor der er mange flere hensyn i spil og færre penge. For 5-6 år siden var der partier, der slog sig op på ikke at bruge redskaber som eksempelvist fokusgrupper. Nu kan det være, der er nogle, der ikke gør det, fordi de ikke har råd til det. Men det bliver nærmest betragtet som lidt dumt ikke at bruge de muligheder," siger Asbjørn Haugstrup.

Tom Bryder advarer mod udviklingen:

"Det store problem med det hele, er, at hvis man bruger den offentlige mening alt for meget til at designe politiske løfter, så får vi en meget stor kortsigtethed i det hele. Og ting, som har en relevans på kort sigt, kan være skadelige på længere sigt, hvis man bygger sin profil op på sådanne emner. Det giver populisme i den dårlige betydning af ordet."

[email protected]

Kilde: