Af Johan Espersen
600 mio. kr. årligt ekstra i statskassen og en højere udledning af udstødningsgassen NO2 kan vise sig at være de eneste konsekvenser ved en ny skat på dieseldrevne biler uden partikelfiltre. Det fortæller partikelfilterproducenterne H. Daugbjerg og Liqtech i en pressemeddelelse.Regeringen har i finansloven for 2010 lagt op til en afgift på 1000 kr. årligt på dieseldrevne biler uden partikelfiltre. Planen er, at skatten skal give 600 mio. kr. årligt i statskassen samt "skabe en mere miljøorienteret bilbeskatning," som det hedder i selve lovforslaget.
Beskatningen kan dog vise sig at have direkte skadelige konsekvenser. Hvis man vil undgå den nye skat kan nemlig eftermontere et såkaldt åbent partikelfilter, men undersøgelser fra Tyskland og Holland viser ifølge pressemeddelelsen, at åbne partikelfiltre er mindst lige så skadelige som ingen partikelfiltre.
De åbne partikelfiltre fungerer nemlig som oplagringsplads af partikler når motorbelastningen er lav, men udstøder så den oplagrede sod igen når motorbelastningen stiger. Det vil skade miljøet og forårsage astma, allergi og vejrtrækningsproblemer hos mennesker.
"Er det det, signal værtslandet vil sende blot to måneder før klimatopmødet løber af stablen i København?" spørger Jan Rothschild Eisensøe, direktør for H. Daugbjerg, og Lasse Andresassen, direktør for Liqtech, i pressemeddelelsen.
[email protected]