Numsekonkurrence giver ballade i Sverige og Norge

Slettet Bruger,

25/08/2007

Unge håbefulde, veltrænede mennesker fra hele verden deltager i øjeblikket i Sloggis jagt på verdens smukkeste numse. Det har nu ført til norsk og svensk kritik af undertøjsfirmaet. Selv om konkurrencen er for begge køn, er den nemlig kønsdiskriminerende, mener flere kritikere. I Sverige vil Erhvervslivets Etiske Råd Mod Kønsdiskriminerende Reklamer, nu tage sagen op og undersøge om Sloggi forbryder sig med konkurrencen.

"Vi har ikke fået en anmeldelse endnu, men det kommer der sikkert. Uanset hvad, vil vi selv tage spørgsmålet op og udrede om de bryder reglerne," udtaler Jan Fager, sekretær i Erhvervslivets Etiske Råd Mod Kønsdiskriminerende Reklamer til resume.se.

Konkurrencen, hvor de unge uploader deres numsebilleder på Sloggis hjemmesider, og hvor vinderen af den internationale konkurrence løber med en Sloggi-modelkontrakt, har også rynket de norske øjenbryn. Forbrugerombudsmanden har kritiseret Sloggi, organisationen Familie og Medier har indledt en e-mail kampagne for at få stoppet konkurrencen, mens Socialistisk Ungdom nu opfordrer til boycot af firmaet for at fremstille på en "let tilgængelig måde". Kritikken kommer på trods af at konkurrencen er ganske frivillig, for begge køn og at numseejerne skal være 18 for at deltage.

"Sloggi har forsøgt at finde på en morsom og anderledes konkurrence, som er ganske harmløs. Derfor er vi ærligt talt noget overraskede over den negative omtale. Vi lever i 2007 og mener altså at denne konkurrence er alt andet end en pornofælde," udtaler firmaets skandinaviske chef Sofie Lindahl-Jessen i en pressemeddelelse.

Konkurrencen føres i øjeblikket af den 18-årige "dez" fra Bulgariens hovedstad Sofia.

[email protected]

Kilde: