De fleste steder i landet er det at vælge skole til sit barn et rent lotteri, viser en ny undersøgelse fra Skolerådet. Om barnet får en god undervisning med fokus på, at der faktisk skal læres noget, eller om det får en dårlig, er ikke til at sige, for det svinger fra år til år. Det ene år får eleverne fra skole X gode karakterer ved afgangseksamen - næste år gør elever fra samme skole det ikke. Og tilsyneladende er baggrunden ikke bare naturlige forskelle i dygtighed fra årgang til årgang, for der ses også unaturligt store udsving i den samme klasses karakterer i forskellige fag.
Det er simpelthen forskellen på de forskellige læreres indsats, som måles her, mener formanden for Skolerådet, SFI-direktør Jørgen Søndergaard. De elever, der var heldige at få fru Smedegaard til dansk, lærer noget og får derfor høje karakterer, mens mange af de elever, som har været så uheldige at trække Kjeld op af tombolaen som deres dansklærer må håbe, at de har hænderne skruet ordentligt på, for læsning og skrivning bliver aldrig rigtigt noget for dem. Tilværelsen er lunefuld, og det samme er folkeskolen altså også.
Hvilke andre steder ville man finde sig i den slags slendrian? Hos frisøren? "Desværre blev klipningen temmelig skæv i dag, men sådan er det jo, når Hanne ikke er på arbejde. Ses vi igen om en måned?" Niksen-biksen! På hotellet? "De får værelse 103, det er vores dårligst rengjorte, men De er vel ikke sart?" Jo! Hos bilforhandleren? "Du kan få lov at købe den her mandagsmodel, den har kun få fejl, og nogen skal jo købe den, ikke sandt, og det blev så dig - hvor skal du hen i den fart?"
Vi har behov for et skolesystem, hvor skolerne i meget højere grad belønnes for at holde et ensartet, højt niveau. Når mange forældre vælger skole Y til deres børn, fordi eleverne der meget konsekvent får en god undervisning, så skal denne skole også have mange penge og mulighed for at udvide. Når kun få forældre gerne vil sende næste generation til skole Z, fordi dens resultater er for svingende, så skal den have færre penge at gøre godt med og i sidste ende skal den mulighed foreligge, at skolen går konkurs.
Når undervisningsniveauet flyder på skolerne i dag, skyldes det, at det får lov at flyde. Det er uden konsekvenser. Gode skoler belønnes ikke, og de dårlige fortsætter uden økonomisk straf år efter år.
Det er simpelthen forskellen på de forskellige læreres indsats, som måles her, mener formanden for Skolerådet, SFI-direktør Jørgen Søndergaard. De elever, der var heldige at få fru Smedegaard til dansk, lærer noget og får derfor høje karakterer, mens mange af de elever, som har været så uheldige at trække Kjeld op af tombolaen som deres dansklærer må håbe, at de har hænderne skruet ordentligt på, for læsning og skrivning bliver aldrig rigtigt noget for dem. Tilværelsen er lunefuld, og det samme er folkeskolen altså også.
Hvilke andre steder ville man finde sig i den slags slendrian? Hos frisøren? "Desværre blev klipningen temmelig skæv i dag, men sådan er det jo, når Hanne ikke er på arbejde. Ses vi igen om en måned?" Niksen-biksen! På hotellet? "De får værelse 103, det er vores dårligst rengjorte, men De er vel ikke sart?" Jo! Hos bilforhandleren? "Du kan få lov at købe den her mandagsmodel, den har kun få fejl, og nogen skal jo købe den, ikke sandt, og det blev så dig - hvor skal du hen i den fart?"
Vi har behov for et skolesystem, hvor skolerne i meget højere grad belønnes for at holde et ensartet, højt niveau. Når mange forældre vælger skole Y til deres børn, fordi eleverne der meget konsekvent får en god undervisning, så skal denne skole også have mange penge og mulighed for at udvide. Når kun få forældre gerne vil sende næste generation til skole Z, fordi dens resultater er for svingende, så skal den have færre penge at gøre godt med og i sidste ende skal den mulighed foreligge, at skolen går konkurs.
Når undervisningsniveauet flyder på skolerne i dag, skyldes det, at det får lov at flyde. Det er uden konsekvenser. Gode skoler belønnes ikke, og de dårlige fortsætter uden økonomisk straf år efter år.