Flyvevåbnets EH 101 helikoptere kan slet ikke leve op til det, der var forventet. En ny redegørelse, som partierne bag forsvarsforliget har modtaget, viser, at helikopterne på grund af vedligeholdelsesbehovet kun er til rådighed 30 procent af tiden mod de forventede 80 procent, som blev lovet ved købet af de 14 helikoptere i 2001. Helikopterne skulle efter planen have afløst de velkendte Sikorsky-redningshelikoptere og være brugt til troppe- og sygetransport ved internationale missioner.
Men helikopternes uformåen kommer nu til at koste dyrt. Hvis EH 101'erne skal varetage redningstjenesten skal samtlige 14 helikoptere bruges til det arbejde, som 8 Sikorsky'er klarer i dag, og dermed kan tranportopgaverne ikke klares. Hvis rednigstjenesten udliciteres skal der betales store penge til et privat firma. Og hvis man vælger at sælge helikopterne bliver det med et stort tab.
"Producenten må til lommerne eller sørge for at få dem til at flyve," siger De konservatives forsvarsordfører Tom Behnke i en kommentar til politiken.dk.
Men ifølge generalmajor Per Ludvigsen fra forsvarskommandoen indeholder kontrakten ingen krav om at levere et vist antal flyvetimer. Til Ritzau siger han, at det bliver svært at placere et ansvar i sagen.
"Det skyldes en række omstændigheder. Jeg kan ikke pege på en, ansvaret ligger i en stribe forhold," udtaler Per Ludvigsen.
Tidligere forsvarsminister Jan Trøjborg, der sad på posten da helikopterne blev købt, afviser, at man kan placere et politisk ansvar i sagen. Det må ligge hos forsvaret, mener han.
"Vi fik en anbefaling fra forsvaret om at købe de helikoptere. Men det var så dumt af dem. Det er ikke politikere, der køber helikoptere, det er forsvaret. Jeg vil håbe, at de har lavet nogle ordentlige kontrakter. Det er vel det mindste, man kan forvente af en professionel ledelse," siger Jan Trøjborg til Ritzau.
[email protected]
Men helikopternes uformåen kommer nu til at koste dyrt. Hvis EH 101'erne skal varetage redningstjenesten skal samtlige 14 helikoptere bruges til det arbejde, som 8 Sikorsky'er klarer i dag, og dermed kan tranportopgaverne ikke klares. Hvis rednigstjenesten udliciteres skal der betales store penge til et privat firma. Og hvis man vælger at sælge helikopterne bliver det med et stort tab.
"Producenten må til lommerne eller sørge for at få dem til at flyve," siger De konservatives forsvarsordfører Tom Behnke i en kommentar til politiken.dk.
Men ifølge generalmajor Per Ludvigsen fra forsvarskommandoen indeholder kontrakten ingen krav om at levere et vist antal flyvetimer. Til Ritzau siger han, at det bliver svært at placere et ansvar i sagen.
"Det skyldes en række omstændigheder. Jeg kan ikke pege på en, ansvaret ligger i en stribe forhold," udtaler Per Ludvigsen.
Tidligere forsvarsminister Jan Trøjborg, der sad på posten da helikopterne blev købt, afviser, at man kan placere et politisk ansvar i sagen. Det må ligge hos forsvaret, mener han.
"Vi fik en anbefaling fra forsvaret om at købe de helikoptere. Men det var så dumt af dem. Det er ikke politikere, der køber helikoptere, det er forsvaret. Jeg vil håbe, at de har lavet nogle ordentlige kontrakter. Det er vel det mindste, man kan forvente af en professionel ledelse," siger Jan Trøjborg til Ritzau.
[email protected]