Med omlægningen af bilafgiften bliver det dyrere at køre i store biler. Det medfører, at det ikke længere er så attraktivt at have f.eks. 4-hjulstrækkere på gule plader. Til gengæld er der, ifølge Penge- og Privatøkonomi, opstået en række nye smuthuller:
- Forhøjelsen af registreringsafgiften gælder ikke for varevogne over 2,5 tons, som enten er åbne eller uden sideruder bag førersædet, eksempelvis kassevogne og pick-up'er.
- Pick-up'er og kassevogne på over 3 tons bevarer afgiftsloftet på 56.800 kroner, hvilket åbner op for benzinslugende luksus-biler med eksempelvis hardtop.
- Nye firehjulstrækkere lige over 3 tons kan vejes ned under grænsen, hvorefter ejerne kan spare på 9.960 kr. årligt på tillægsafgiften.
- Luksusbetonede og dyre varevogne under 2 tons bliver mere attraktive, da afgiften falder fra 95 til 50 procent.
Regeringen lægger med afgiftsændringerne op til afgiftsnedsættelser på biler med lavt benzinforbrug og høj sikkerhed.
Samtidig ændres grænsen for den såkaldte 180 procents registreringsafgift fra 65.900 til 74.000.
Afgiften forhøjes på biler med et benzinforbrug over regeringens normtal, på varevogne samt campere.