EU-tilskud til Femer-broen er urealistisk

Slettet Bruger,

10/06/2007

Femer-broens tilhængeres forventninger til et EU-tilskud på op til 30% af broens pris er urealistiske, skriver Jyllands-Posten i dag.

Regeringen presser i øjeblikket på for at få truffet en beslutning i de kommende uger, men drømmen om at få finansieret næsten en tredjedel af den budgetterede pris på 42.5 mia. er urealistisk. Puljen, Danmark skal søge fra, er nemlig beskåret til 60 mia. og der er 29 andre europæiske infrastrukturprojekter, der også gerne vil have del i de penge.

"Det betyder at der i gennemsnit kun kan blive 5 pct. i støtte til de hvert projekt. Derfor er det ren teori at tale om 30 pct. Folk jeg taler med i Bruxelles og Strassbourg, vurderer det ikke som realistisk, fordi der er langt mere presserende problemer med infrastrukturen andre steder i Europa," siger Bettina Hagedorn, der er socialdemokratisk medlem af budgetudvalget i den tyske Forbundsdag, til Jyllands-Posten.

Danmark skal betale
Det er blandt andet nye østeuropæsiske motorveje og et fælleseuropæisk sattelitprogram, der skal konkurreres mod i kampen om midler fra puljen til "transeuropæiske netværk".

Selv om den danske befolkning og de tyske politikere har en lunken holdning til projektet, står regeringen fast. Men det kan betyde at en større del af broens pris, bliver på dansk regning og risiko.

Og regningen kan blive noget større end forventet, advarer professor på Aalborg Universitet Bent Flyvbjerg, der netop har forsvaret en doktorafhandling om økonomien i offentlige kæmpeprojekter. Han mener at fraværet af private investorer med interesse i Femer-forbindelsen bør ses som et kraftigt faresignal og bakkes op i synspunktet af den tyske parlamentariker Bettina Hagedorn.

"Hvorfor skulle tyske og danske skatteydere påtage sig en risiko, som private investorer anser for at være alt for høj," spørger hun.

Pas på renten
Også Femer-beregningernes brug af en realrente på 3.5 procent vækker bekymring. Renten har godt nok været noget lavere et stykke tid, men stiger vil de økonomiske konsekvenser ved et byggeprojekt af denne størrelse være store:

"Vi har haft den laveste rente i mands minde. Som professor i planlægning kan jeg ikke fortælle mine studerende, at de skal planlægge broer ud fra en forudsætning om, at den lave rente kan holde i 20 eller 25 år," siger Bent Flyvbjerg.

Transportminister Flemming Hansen skal forsøge at få en aftale i stand med sin tyske kollega i den nærmeste fremtid, hvis fristen for at søge EU-støtte skal nås. Den udløber 10. juli.

mol

Kilde: