Stadig flere danskere får råd til en bil, og det vil kræve milliardinvesteringer i nye trafikanlæg. Derfor beder Dansk Industri nu politikerne om at overveje betalingssystemer på motorveje, skriver Berlingske Tidende.
"Det er uden for enhver tvivl, at fremtidens investeringsbehov er langt større end de to mia. kr., der i øjeblikket anvendes på nye anlæg årligt. Og jeg tror ikke på, at finansministeren vil være i stand til at komme med en ekstra stor pose penge," siger direktør i Dansk Industri Kim Graugaard, der også er medlem af regeringens infrastrukturkommission, ifølge Berlingske Tidende.
Prognoser viser, at der kommer 70-90 pct. flere biler på vejene, og inden 2030 skal der investeres 200 mia. kr. i nye vejanlæg og jernbanestrækninger at sikre en mobilitet i verdensklasse, som både er regeringens og infrastrukturkommissionens mål.
Skattebetalte veje
Den konservative transportordfører Henriette Kjær siger, at hun ikke vil afvise betalingsveje, selv om hun helst vil have vejene betalt over skatten.
"Vi forventer, at finansministeren vil øge bevillingerne til infrastruktur. Men hvis der ikke er penge nok til de nødvendige investeringer i fremtiden, er vi nødt til at diskutere alternativer," siger Henriette Kjær.
Hos Venstre vil trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen dog ikke støtte brugebetalte veje. Bilisterne betaler allerede 43 mia. kr. årligt til statskassen i form af vægt- og benzinafgifter, siger han.
[email protected]
"Det er uden for enhver tvivl, at fremtidens investeringsbehov er langt større end de to mia. kr., der i øjeblikket anvendes på nye anlæg årligt. Og jeg tror ikke på, at finansministeren vil være i stand til at komme med en ekstra stor pose penge," siger direktør i Dansk Industri Kim Graugaard, der også er medlem af regeringens infrastrukturkommission, ifølge Berlingske Tidende.
Prognoser viser, at der kommer 70-90 pct. flere biler på vejene, og inden 2030 skal der investeres 200 mia. kr. i nye vejanlæg og jernbanestrækninger at sikre en mobilitet i verdensklasse, som både er regeringens og infrastrukturkommissionens mål.
Skattebetalte veje
Den konservative transportordfører Henriette Kjær siger, at hun ikke vil afvise betalingsveje, selv om hun helst vil have vejene betalt over skatten.
"Vi forventer, at finansministeren vil øge bevillingerne til infrastruktur. Men hvis der ikke er penge nok til de nødvendige investeringer i fremtiden, er vi nødt til at diskutere alternativer," siger Henriette Kjær.
Hos Venstre vil trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen dog ikke støtte brugebetalte veje. Bilisterne betaler allerede 43 mia. kr. årligt til statskassen i form af vægt- og benzinafgifter, siger han.
[email protected]