Hjemme bedst? Ikke for DSB der har særdeles svært ved at levere tog til tiden herhjemme, men har masser af succes i det svenske. Succesen har udmøntet sig i, at den svenske stat nu forlænger en aftale med DSB som operatør af den stockholmske lokalbane, Roslagsbanen. Aftalen er på én milliard svenske kroner. Det skriver Berlingske Tidende i dag.
Paradoksalt nok mener DSB selv, at årsagen til forlængelsen er, at DSB har leveret tog til tiden. Hele 97% af DSB's tog i Stockholm kom til tiden i 2006. Helt andre tal end statsjernbanen kan præstere her i landet.
DSB måtte for forsinkelser og utilfredse kunder i 2006 betale en bod på 16,4 millioner. 83,5% af fjern- og regionaltrafikken kørte til tiden og 89,2% af S-togstrafikken kørte til tiden.
DSB: Det er skinnenettets skyld
Men hvordan kan det være, at DSB kan køre til tiden i Stockholm, hvor der ikke kan forventes et bedre vejrlig end her i landet?
"Sagen er, at vi har været ramt af hastighedsnedsættelser på grund af skinnenettet, som vi ikke selv er herrer over. Med den begyndende renovering af skinnenettet går det bedre, og vi har øget rettidigheden fra ca. 80 procent til ca. 90 procent de seneste to år. Men selvfølgelig kan vi også selv gøre noget bedre, især på materielsiden og med hensyn til personalemangel, og det arbejder vi hårdt på," siger siger Søren Eriksen, adm. direktør i DSB, til Berlingske Tidende.
DSB forventer af succesen i det svenske kan bane vejen for at vinde flere strækninger i fremtiden.
[email protected]
Paradoksalt nok mener DSB selv, at årsagen til forlængelsen er, at DSB har leveret tog til tiden. Hele 97% af DSB's tog i Stockholm kom til tiden i 2006. Helt andre tal end statsjernbanen kan præstere her i landet.
DSB måtte for forsinkelser og utilfredse kunder i 2006 betale en bod på 16,4 millioner. 83,5% af fjern- og regionaltrafikken kørte til tiden og 89,2% af S-togstrafikken kørte til tiden.
DSB: Det er skinnenettets skyld
Men hvordan kan det være, at DSB kan køre til tiden i Stockholm, hvor der ikke kan forventes et bedre vejrlig end her i landet?
"Sagen er, at vi har været ramt af hastighedsnedsættelser på grund af skinnenettet, som vi ikke selv er herrer over. Med den begyndende renovering af skinnenettet går det bedre, og vi har øget rettidigheden fra ca. 80 procent til ca. 90 procent de seneste to år. Men selvfølgelig kan vi også selv gøre noget bedre, især på materielsiden og med hensyn til personalemangel, og det arbejder vi hårdt på," siger siger Søren Eriksen, adm. direktør i DSB, til Berlingske Tidende.
DSB forventer af succesen i det svenske kan bane vejen for at vinde flere strækninger i fremtiden.
[email protected]