Først var det folketingsmedlem Henriette Kjær, som er valgt i Århus, der ville have en Kattegatbro. Så kom Jakob Axel Nielsen på banen, vel at mærke inden han blev trafikminister. Men nu går de Konservatives partiformand, Bendt Bendtsen, selv på banen og taler for den faste forbindelse mellem Sjælland og Jylland.
"Vi går ind for at bygge nogle broer, hvor folk selv betaler, hvad det koster for at køre over. Vi har været fortaler for både Storebælt, Øresund og Femern. Og vi står med en infrastrukturkommission, som kommer i november. Den ser jeg meget frem til. Det vigtigste er, at far og mor kan komme på arbejde hver dag og komme tilbage igen og hente deres børn. Med hensyn til en brugerbetalt bro, hvor det er brugerne der betaler, så har Det Konservative Folkeparti ingen problemer med det," siger Bendtsen til Berlingske Tidende.
På spørgsmålet om hvorfor vi lige skal have en Kategatbro, svarer Bendtsen:
"Prøv lige at se trafikstigningen. Det er københavnsområdet, Østjylland og Vestjylland. Nu skal vi have gjort Femern færdig først. Men jeg vil sige, at jeg føler da ikke, at en Kattegat-forbindelse er helt vildt, som nogen har sagt. Det gør jeg ikke."
Venstre mere forbeholden
Regeringspartneren Venstre har ikke lige så mange medlemmer, der taler for Kattegatforbindelsen. Partiets trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener personligt godt, der kan blive behov for broen. Men han efterlyser mere viden om økonomien, inden Venstre skal sig ja til et nyt brobyggeri.
"Jeg har set tal på 60 mia. kroner og så op til 150 mia. kroner. Vi kan heller ikke bygge to broer samtidig, så en Kattegatbro vil tidligst kunne åbne i 2025. Måske 30! Men Venstre har ikke taget stilling," fastslår Kristian Pihl Lorentzen.
[email protected]
"Vi går ind for at bygge nogle broer, hvor folk selv betaler, hvad det koster for at køre over. Vi har været fortaler for både Storebælt, Øresund og Femern. Og vi står med en infrastrukturkommission, som kommer i november. Den ser jeg meget frem til. Det vigtigste er, at far og mor kan komme på arbejde hver dag og komme tilbage igen og hente deres børn. Med hensyn til en brugerbetalt bro, hvor det er brugerne der betaler, så har Det Konservative Folkeparti ingen problemer med det," siger Bendtsen til Berlingske Tidende.
På spørgsmålet om hvorfor vi lige skal have en Kategatbro, svarer Bendtsen:
"Prøv lige at se trafikstigningen. Det er københavnsområdet, Østjylland og Vestjylland. Nu skal vi have gjort Femern færdig først. Men jeg vil sige, at jeg føler da ikke, at en Kattegat-forbindelse er helt vildt, som nogen har sagt. Det gør jeg ikke."
Venstre mere forbeholden
Regeringspartneren Venstre har ikke lige så mange medlemmer, der taler for Kattegatforbindelsen. Partiets trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener personligt godt, der kan blive behov for broen. Men han efterlyser mere viden om økonomien, inden Venstre skal sig ja til et nyt brobyggeri.
"Jeg har set tal på 60 mia. kroner og så op til 150 mia. kroner. Vi kan heller ikke bygge to broer samtidig, så en Kattegatbro vil tidligst kunne åbne i 2025. Måske 30! Men Venstre har ikke taget stilling," fastslår Kristian Pihl Lorentzen.
[email protected]