Sverige vil forbyde kønsdiskriminerende reklamer

Slettet Bruger,

21/10/2007

Mange morer sig med at kalde vores naboer mod nordøst for Forbuds-Sverige, men det er ikke helt retfærdigt. For eksempel har svenskerne ikke nogen lov mod at lave reklamer med letpåklædte kvinder. Det er dog på vej, skriver Politiken.

Dr.jur. Eva-Maria Svensson ved Göteborg Universitet er ved at udarbejde et lovforslag mod såkaldt kønsdiskriminerende reklamer. Men først skal problemets omfang kortlægges.

"Spørgsmålet er ikke, om det er et problem, for det er det ifølge den offentlige opfattelse. Spørgsmålet er, om problemet er stort nok til, at der skal laves en lov på området," siger Eva-Maria Svensson til Politiken.

Diskriminerende pyjamasreklame
Lovforslaget skal først præsenteres for regeringen til januar, og Eva-Maria Svensson kan derfor ikke løfte sløret for dets indhold. Men mængden af kønsdiskriminerende reklamer er kraftig voksende, mener hun.

"Der er kommet utroligt mange flere reklamer. Vi møder tusinder af reklamebudskaber hver dag. Og der er tilstrækkeligt grundlag for at sige, at andelen af kønsdiskriminerende reklamer i hvert fald ikke er mindsket. Og det indebærer jo, at i absolutte tal er mængden af kønsdiskriminerende reklamer vokset meget. Desuden er reklamer, som retter sig mod børn, ekstremt kønsstereotype, og dem er der også kommet flere af," siger Eva-Maria Svensson til Politiken.

Som et eksempel på en reklame, som muligvis vil blive forbudt i Sverige, kan nævnes nedenstående reklame fra et katalog fra Jysk, udsendt i Sverige. Dynebutikken fik i 2006 en påtale fra det svenske Etiske Råd mod Kønsdiskriminerende Reklamer, der fandt det kønsdiskriminerende at sige, at blåt nattøj er til drenge og lyserødt nattøj er til piger.



Foto: Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam

[email protected]

Kilde: