Elbiler er populære blandt alverdens miljøforkæmpere, men
Verdensnaturfonden viser i en ny analyse, at elbiler er mere belastende
for miljøet end normale biler. Det skriver Jyllands-Posten.
"Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en bil, der kører på diesel," siger Viviane Raddatz, der er ansvarlig for Verdensnaturfondens analyse af elbilerne, til Jyllands-Posten.
Ifølge beregningerne vil en elbil i dagens Danmark udlede 33 pct. mere CO2 end en almindelig Golf diesel, fordi elektriciteten stammer fra fossile brændstoffer.
Professor Chris Green fra McGill University i Canada tvivler også på elbilens fordele.
"Hvis du får energien fra fossile brændsler som olie og kul, har elbilen en meget begrænset effekt på klimaet - om nogen," siger han ifølge Jyllands-Posten.
[email protected]
"Hvis man blot slutter en elbil til elnettet, vil den hverken i dag eller i 2020 være mere effektiv eller klimavenlig end en traditionel bil. I bedste fald vil den i 2020 ikke være mere klimaskadelig end en bil, der kører på diesel," siger Viviane Raddatz, der er ansvarlig for Verdensnaturfondens analyse af elbilerne, til Jyllands-Posten.
Ifølge beregningerne vil en elbil i dagens Danmark udlede 33 pct. mere CO2 end en almindelig Golf diesel, fordi elektriciteten stammer fra fossile brændstoffer.
Professor Chris Green fra McGill University i Canada tvivler også på elbilens fordele.
"Hvis du får energien fra fossile brændsler som olie og kul, har elbilen en meget begrænset effekt på klimaet - om nogen," siger han ifølge Jyllands-Posten.
[email protected]