Iflg. EU-apparatet vil en patentdomstol og et enhedspatent øge den europæiske konkurrenceevne og gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder at få patenteret deres produkter....... - MEN HVAD ER VIRKELIGHEDEN???
Bedstemor Urs nærer alligevel visse tvivl: Landets førende eksperter i patentret, patent-agent Ejvind Christiansen, der også fungerer som sagkyndig dommer ved Sø- og Handelsretten frygter, at den kommende europæiske patentdomstol kan vise sig at blive et selvmål, der får virksomheder til at lukke produktionen og flytte den til andre kontinenter.
Patentdomstolen vil basere sig - i store træk - på tysk tradition. Tyske patentregler vil blive udvidet til hele EU, skønt de har resulteret i, at store virksomheder har lukket afdelinger i Tyskland.
Virksomheder kan, hvis de bliver sagsøgt for KRÆNKELSE af et patent, sætte spørgsmålstegn ved patentets gyldighed. Der er lagt op til at skrue EU-patentdomstolen sammen efter tysk forbillede - og i Tyskland er der ikke tradition for, at patenternes gyldighed bliver undersøgt i forbindelse med en sag om krænkelse. Dette er en selvstændig sag.
En fælles EU-patentdomstol vil gør det forholdsvis nemt for større udenlandske virksomheder at føre sager om patentbrud. Det vil dog forringe små virksomheders muligheder for at føre sager uden for Danmark på fx græsk, tysk, fransk osv. - På de præmisser kan kun store virksomheder være med.
En fælles EU-patentdomstol vil fjerne de demokratiske og retssikkerhedsmæssige muligheder, som Danskerne har i dag. - I dag kan vi - via til danske domstole - ændre patentlovgivningen i Folketinget. - MEN - DET NYE PATENT SKAL RESPEKTERE EU-RETTENS FORRANG (ART. 20) OG DEN SKAL ANVENDE EU-RETTEN I DENS HELHED.
Bølge af patent-retssager truer danske virksomheder | Ingeniøren
http://ing.dk/artikel/bolge-af-patent-retssager-truer-danske-virksomheder-136318
12. feb 2013 ... En ny europæisk patentdomstol er til gavn for de største koncerner. De kan tromle mindre, danske virksomheder, der ikke kan hyre hære af ...
"Gerne fælles patentret men ikke en patentdomstol. - Den danske stat og de danske borgere, skal ikke kunne dømmes af andre domstole end – de danske. Det forholder sig jo sådan, at Grundloven tildeler domstolene den dømmende magt og dette står uantastet, også efter ændringen af Grundloven i 1953, med tilkomsten af § 20. - Folkestyret er tømt for indhold, når de love og bestemmelser der vedtages af folketinget, bliver underkendt af “fremmede” domstole. Det skal være sådan, at et aktuelt siddende folketings vilje skal gælde og den dømmende magt skal alene at rette sig efter nyeste lovgivning og selvfølgelig Grundloven.” (Krister Meyersahm)