Hvad muslimer selv må gøre efter Vollsmose-urolighederne

LEDER: Bande-skyderier til Eid-fest mandag i Vollsmose med efterfølgende vandalisering og trusler om vold på skadestuen, begået af 60 unge

Ole Birk Olesen,

21/08/2012

LEDER: Bande-skyderier til Eid-fest mandag i Vollsmose med efterfølgende vandalisering og trusler om vold på skadestuen, begået af 60 unge. Seks anholdes. En voksen talsmand for Vollsmose-beboere står tirsdag frem og kræver de seks løsladt - ellers garanterer han ikke for følgerne.

Det er alt sammen skandaløst, og det viser, at noget er alvorligt galt i miljøet af muslimske indvandrere i Odense. For mange har ingen respekt for andre mennesker. De accepterer ikke, at Danmark er en retsstat, hvor politiet udøver magt, og hvor domstolene dømmer. Deres forældre og beboermiljøet i Vollsmose udøver ikke autoritet over dem - eller vil ikke.

Men noget tegn på et gryende islamistisk forsøg på at overtage magten i Danmark er det altså ikke. Tværtimod. Skyderierne foregik netop til den muslimske Eid-fest. Det var ikke et muslimsk angreb på en julegudstjeneste. Det var muslimer - i hvert fald kulturelt - som skød om sig, så andre muslimer måtte kaste sig til jorden.

Amir Hussain rammer alligevel sømmet på hovedet, når han skriver:

"Om vi vil det eller ej, så er muslimer stemplet. Hvis der er nogen, der stempler os, så er det først og fremmest os selv! Den eneste måde at komme ud af denne bås er, ved at tage afstand fra "vores" egne. Det er på tide, at vi markerer, at Hr. og Fru. Hassan ikke har noget til overs for lømlerne i vores eget samfund."

Der er to grunde til, at han har ret. For det første fordi myndighederne i Danmark ikke kan holde indvandrerbander nede, hvis bandemedlemmer ikke oplever, at der ses ned på den slags handlinger i deres familier, deres nabolag og bredt blandt deres egne. Truslen om fængsel er nødvendig i et samfund, men hvis forbryderadfærd og straf ikke følges op af social stigmatisering og måske endda udstødelse i de miljør, hvor bandemedlemmerne gerne vil komme, så er effekten ikke stor nok.

For det andet fordi det - om man kan lide det eller ej - er en forudsætning for, at majoriteten af indfødte kulturkristne danskere i dette land kan se, at muslimske indvandrere og deres efterkommere ikke er én stor hob af integrationsuvillige, bøssetæskende, kvindeundertrykkende og demokratihadende gangstere med såvel stort skæg og kjortel som stor kriminalitetsfinansieret BMW, at de selvsamme muslimer træder frem og forsvarer deres moralske habitus og forskellighed ved en gang i mellem at sige: 'Det der, det er lige godt for galt - det kunne jeg aldrig finde på!'

Da Muhammed-konflikten rasede, bl.a. fordi danske muslimer var rejst til Mellemøsten for at piske en stemning op der, var det Naser Khader og hans "Demokratiske Muslimer", som stod frem og udfyldte den funktion. I dag er det Amir Hussain og forhåbentlig mange andre. De ønskes al mulig held og lykke med opgaven.

Kilde: