180Grader.dk sætter nye standarder for netaviser

En helt ny form for onlineavis er i dag født med relanceringen af Netavisen 180Grader

Ole Birk Olesen,

10/11/2009

En helt ny form for onlineavis er i dag født med relanceringen af Netavisen 180Grader.dk. Det borgerlige nyheds- og holdningsmedie, som for to et halvt år siden blev født med det mål at gå imod strømmen i den øvrige presse, prioritere anderledes og stille andre spørgsmål har nu valgt at give magten over størstedelen af avisen til brugerne.

"Internettet har ført til en eksplosion af indhold på nettet, og problemet for læseren er ikke mangel på information, men derimod at finde de interessante historier blandt de trivielle. Vores nye medie er det værktøj, der i hænderne på vores brugere, skal løse det problem og skabe et overblik over nettets mest interessante nyheder, klummer og blogs," siger medejer af 180Grader.dk Kresten Buch, der også ejer det succesrige site for fodboldnyheder bold.dk.

Som et led i relanceringen har medstifter af Saxo Bank Lars Seier Christensen som privatperson investeret i projektet.

"Det er ingen hemmelighed, at jeg er meget engageret i samfundsdebatten, og jeg ser et stort behov for et socialt medie, der hjælper brugeren med at få overblik, og som kan engagere flere i at bidrage til samfundsdebatten. Samtidig giver vi vores brugere endnu bedre mulighed for at debattere, og vi ved fra vores erfaringer med blogs på det gamle 180Grader.dk, at klummeskribenter får langt mere feedback, og flere læsere, når de skriver indholdet hos os frem for på deres personlige blogs, som kun de færreste finder frem til," siger Lars Seier Christensen og fortsætter:

"Konceptet er baseret på nogle af de nyeste trends i udlandet, og jeg ser et stort hul i markedet for sådan et medie, der vil fungere som katalysator for det gode indhold overalt og give brugerne mulighed for at finde frem til det mest relevante indhold for dem. Jeg ser det som en win-win situation for både brugerne, der får overblikket, og de etablerede medier, der får brugere ind, der normalt ikke ville finde
deres indhold."

Sebastian Vikkelsøe-Engelbrect, der er salgsdirektør på 123hjemmeside og hjemmesideekspert på Go Morgen Danmark mener, at det nye koncept for 180Grader.dk må give redaktionen vågne nætter:

"At lade brugerne være med til at bestemme vægtningen og strømmen af nyheder og lade nyhedsstrømmen flyde på denne måde må være lige så angstprovokerende for en redaktion, som det må være for en finansminister at lade kronen flyde, så eksperimentet og tanken bag er både spændende og modig," siger han:

"180Grader.dk's nye redesign og opbygning er en interessant ny vinkel for et nyhedsmedie i Danmark. Det giver brugerne mulighed for at involvere sig med et af tidens buzzwords, 'borgerjournalistik', både
ved selv at skrive eller nøjes med at viderebringe en interessant artikel fra et andet nyhedsmedie. Mere brugerinvolvering er trenden for alle online medier, hvor det bliver mere og mere almindeligt, at alle artikler kan kommenteres - så de nye muligheder her vil helt sikkert også falde i brugernes smag."

180Grader.dk drives til dagligt af redaktør og medejer Ole Birk Olesen. Sammen med blandt andet stifter af Euroads Jimmi Meilstrup og ejer af bold.dk Kresten Buch startede Ole Birk Olesen 180Grader.dk i april 2007. Senest er medstifter af Saxo Bank Lars Seier Christensen gået ind i projektet som privatperson.

Kilde: